3 050 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Kombipanna - trycket stiger
Hej,
Vi har precis köpt ett hus och djuppborrat en brunn. I huset har vi en kombipanna Diom hundra. Vi har dock ett litet problem, Trycket ökar konstant i pannan tills expansionskärlet släpper ut vatten. Det har inte varit så hela tiden utan problemet verkar ha dykt upp i samband eller strax efter djuppborrningen av brunnen. Några förslag/idéer på hur vi ska hantera detta?
Vi har precis köpt ett hus och djuppborrat en brunn. I huset har vi en kombipanna Diom hundra. Vi har dock ett litet problem, Trycket ökar konstant i pannan tills expansionskärlet släpper ut vatten. Det har inte varit så hela tiden utan problemet verkar ha dykt upp i samband eller strax efter djuppborrningen av brunnen. Några förslag/idéer på hur vi ska hantera detta?
För mig låter det som om ni har fått en läcka i varmvatteberedaren inuti pannan. Eftersom trycket är mycket högre i tappvattnet än i värmesystemet så fylls systemet hela tiden på med vatten från läckan och överskottet rinner ut via expansionskärlet. Det kan va en slump att läckan inträffade i samband med brunnsborrningen eller så gjorde vibrationerna att det började läcka något tidigare än det hade gjort annars.
En vanlig orsak är att någon vridit upp och stängt påfyllnadsventilen till värmesystemet. Kalkflagor kan lossna då och göra ventilen otät.
Är varmvattenslingan otät så kan den pluggas och pannan användas för värmen.
Elberedare behövs då som komplement till pannan.
Finns det särskild avstängningsventil för varmvattnet innan pannan så prova och stäng och se om problemet upphör.
Diom var inte roliga pannor på något sätt.
Jag skulle stoppa in en bra begagnad oljepanna + pelletsbrännare innan höststormarna om inte bergvärme eller andra dyrbarheter är planerade. Förutsätter förstås att man gör det mesta av jobbet själv.
Är varmvattenslingan otät så kan den pluggas och pannan användas för värmen.
Elberedare behövs då som komplement till pannan.
Finns det särskild avstängningsventil för varmvattnet innan pannan så prova och stäng och se om problemet upphör.
Diom var inte roliga pannor på något sätt.
Jag skulle stoppa in en bra begagnad oljepanna + pelletsbrännare innan höststormarna om inte bergvärme eller andra dyrbarheter är planerade. Förutsätter förstås att man gör det mesta av jobbet själv.
Kan också vara så att ni efter att djupborrat (antar det är "dricksvatten" ni borrat efter..) och satt in en djupvattenpump i borrhålet, ställt in pressostaten på ett bra mycket högre stopp-tryck än tidigare vattenpump ? En sliten/korroderad kamflänsslinga eller varmvattenberedare inuti pannan kan då ha fått den lilla sista kicken för att börja läcka...
Tack för alla vettiga svar!
PST, jag tror faktiskt det är som du beskriver. Och jag hoppas det är påfyllningsventilen som inte pallar trycket riktigt. Ska ta dit en VVS:are som ska kolla lite närmre på det.
PST, jag tror faktiskt det är som du beskriver. Och jag hoppas det är påfyllningsventilen som inte pallar trycket riktigt. Ska ta dit en VVS:are som ska kolla lite närmre på det.
Klicka här för att svara