Hej!

Har nyss flyttat till ett hus där denna nibe fighter 1215 är installerad och jag skulle vilja ha lite hjälp med hur den ska vara inställd.

Jag bor i Örnsköldsvik område 10(5) och har golvvärme i vissa rum med träbjälklag.

De inställningar jag har för tillfället är följande.

vb-fram 45(32)
varmvatten 49
utetemp 11
vb-r 32(50)
vv-start 49(48)
kb-f 12
kb-r 11(-8)
kurvlutning 9
vp starter 4315
vp av
grundinst. 0 20
Sverige

sen är ratten ställd på +1

Jag har inte golvvärme i alla rum och just nu är alla elementen iskalla pga att rumsuppvärmningen inte är igång.

Det jag skulle vilja veta är hur man ställer in vid vilken grad som rumsuppvärmningen går igång om de nu inte är så att jag måste gå till pumpen och starta det manuellt vilket inte borde vara fallet? Samt om de inställningarna jag skrivit här uppe ser okej ut eller ska jag ändra kurvlutningen eller något annat?

Mvh David

mitt bästa råd är att bara ta det lugnt,ändra inte hejvilt;)jag antar att du tycker att det är kallt inne och vill ha det lite varmare?
har du alldrig haft pump förr? om inte så går det att välja olika driftlägen på pumpen
går att ha bara tappvatten tappvatten +tillsatsel element värme +tillsats el.skitsamma

liten lampa visar om element värmen är igång

om det är det och ändå kallt,kolla om ni har en inomhusgivare/termostat och justera den

finns det bara utomhusgivare så vrid på ratten som det står +1 på vrid några steg minns inte i huvudet hur mycket varje streck motsvarar men det enda som kan hända är ju att det blir för varmt:blushing:

Hej! Har aldrig haft pump tidigare :), element värmen är ju inte igång just nu och en fråga är då om den går igång automatiskt vid en viss temperatur? eller om jag måste köra igång den manuellt?

Det finns ingen inomhusgivare utan bara utomhusgivare, om jag vrider på ratten ändras då bara värmen för golvvärmen eller kommer då även elementen tillslut att bli varma också?

Pumpen installerades 2005 och jag funderar på om man ska ta hit en fackman som får gå igenom hela pumpen osv hur allt fungerar och för att se om allt är optimalt inställt för det område som vi bor i, kan det vara en bra investering tror ni?

hör du om det surrar i elementena så är "driften igång"annars så startar du bara genom att trycka på knappen med en element symbol.

all värme regleras med samma ratt sen reagerar ju dom olika systemen olika, elementet känner du värmen i direkt.golvet dröjer ju en stund

bor man i norrland så tror nog jag att systemet är riktigt inställt men det skadar ju så klart inte att kolla.
mycket av inställningen beror ju på hur huset är byggt storlek placering mm mm

förövrigt så finns bra manualer på nibes hemsida som jag tycker du ska läsa.
pumparna är ju lätta att förstå men vissa saker kan man ju behöva läsa sig till

Men så till frågan jag ställt men ej fått svar på, när det blir vintertid = kallare slår han automatiskt om till rumsvärmning då eller måste jag ner i källaren och slåigång den själv?

Samt finns det någon av de ovanstående inställningarna som talar om att vid just den här temperaturen slår rumsvärmen igång?

det beror på om man har kopplat ifrån värmen manuellt,annars så sköter den sig själv året runt
om man inte stänger av värmen så behöver man "alldrig"göra något.
just hur pumpen justerar värmen efter ytter temperaturen är inte jag någon fena på men kurvlutningen avgör ju hur mycket värme som pytsas ut vid en viss ytter temperatur,det är derför man inte ska ändra just kurvlutningen på måfå
man ändrar kurvlutningen för att få en optimal värme över så brett område som möjligt.

men till din fråga om din pump inte är avstängd manuellt så kommer den att börja ge värme vartefter det blir kallare och om det inte är varmt nog så öka på ratten till att börja med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.