17 551 läst ·
33 svar
18k läst
33 svar
16mm eller 20mm golvvärmerör
VVS-aren har Thermotech som golvvärmeleverantör och dom kör tydligen med 17mm slang.
Till den slangen finns plåtar för cc150 samt cc300.
I mitt hus har han då tänkt köra med 17slang i gles med cc300.
Vad tycker ni om det? 17 slang cc 300 alltså, alla andra har ju 20 slang till cc300?
Till den slangen finns plåtar för cc150 samt cc300.
I mitt hus har han då tänkt köra med 17slang i gles med cc300.
Vad tycker ni om det? 17 slang cc 300 alltså, alla andra har ju 20 slang till cc300?
Utan att egentligen kunna något om golvvärme ur teknisk synvinkel, så säger mitt sunda förnuft att17mm slang cc 300 inte kommer att kunna ge tillräcklig värme i ett äldre hus utan modern, tjock isolering. Det värsta som finns är att frysa inomhus. Det finns nog ingen bekvämlighetsfaktor som påverkar oss så mycket som värme i ett hus. Om du nu skall göra (och investera pengar) i detta jobb så borde det ändå göras så att du och din familj kan garanteras behaglig värme. Allt för många har för glesa golvvärmeslingor som inte klarar att värma tillräckligt under vintern. Det kanske inte alls är något problem hos dig och cc-måttet kanske räcker, men eftersom du själv är tveksam så är mitt råd att låta någon professionell räkna på detta eller också att du lägger tätare ändå.
Klicka här för att svara