Letar efter lite olika ack-tankar i storleken 300-500 liter och som håller golvmått 60x60 cm. Har hittills hittat Nibe och Traryd. Någon som känner till fler fabrikat?

Ibland ser man inte träden för skogen. Kör ju Thermia och de har ju en produkt som heter Extender. Passar ju perfekt.

Jag har tänkt konvertera en Contura 590 och bygga in en slinga i överdelen som plockar värme under eldning. Med ett tekniskt modernt hus som vårat blir ju "myseldning" bara ett problem. Extravärmen behövs inte och man får istället vädra ut den. Bättre då att ta vara på den och låta värmepumpen jobba mindre.

Intressant :), jag går lite i samma tankar fast med en braskasett som det finns gott om utrymme för lite slingor.... Hur har du tänkt designa slingorna? Vore kul att utbyta lite ideér!

mexitegel skrev:
Intressant :), jag går lite i samma tankar fast med en braskasett som det finns gott om utrymme för lite slingor.... Hur har du tänkt designa slingorna? Vore kul att utbyta lite ideér!
Får se lite hur vi gör. Kanske flänsar direkt i rökgången, ett rejält paket slingor runt detsamma eller en kombination av båda. Det finns ett 30 mm utrymme mellan bakstycket och eldstaden där man kan dra rören och sedan vidare jämte hålet för friskluftsintaget. Alternativ gör man en välvd extraplåt på baksidan för utanpåliggande rör.

http://www.contura.se/modeller/c590.asp?c590=intro&meny=c590

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.