Vi är på väg att köpa ett hus byggt 1880. Två våningar. Fyra rum plus hall på våning ett och tre rum plus hall på våning två. Vedspis eller kakelugnar i i princip alla rum. (kommer naturligtvis provtryckas innan eldning) Nya (förra året tyckte jag han sa) oljeelement och direktverkande el. Om allt går som det ska får vi tillträde 1 oktober och kommer väl då ha panik att sätta in någon annan värmekälla innan vintern... Tanken just nu är luftvärmepump men hur funkar det i ett hus med så många rum? Det är ju inte direkt öppen planlösning...
Hur långt kan man komma på att elda? Kommer kunna elda regelbundet under dagen denna vinter då någon av oss kommer vara hemma och föräldraledig. Vi kommer förmodligen bara bo på våning ett första vintern och göra iordning våning två under nästa sommar. Hjälp mej med tankar och ideer.

Ingen som har några tankar och förslag? :)

Hej :-)

Måste juh skriva någonting då jag vet hur det e att inte få någon respons :P

Tyvärr e jag oxå en helt nybliven husägare och kan inte så mycket. Vi har ett hus byggt 1924, alla kakelugnar som troligtvis funnits är borta. Kakelugnar värmer mycket bra och jag har läst att det e en av de bästa värmekällorna.

Jag hade tidigare en kollega som värmede huset med direktverkande el, han påstod att det inte var så mycket dyrare än andra lösningar. Han kompletterdade med en luftvärmepump men deras hus var mindre än erat. Nu kan det ju vara så att eran uppvärmning kostar skjortan...

Mitt råd är väl kankse att inte stressa över uppvärmningen, så länge det befintliga systemet värmer huset. Ta det lungt och låt besluten växa fram :-)

Mvh Carina!

Luftvärmepumpen vi installerade för 3 år sedan.
Ett litet hus byggdes ut till dubbla storleken och i det skedet installerade vi vår luftvärmepump. Med installation kostade den 20'000 och trots att vi nu har dubbelt så stort ligger vi på exakt samma förbrukning som innan ombyggnaden. Jag vill tillägga att det är underbart på sommaren när utetemperaturen är över 30 grader och vi då kan slå igång bonusen: aircondition (detta drar dock ganska mycket ström, så bör användas med måtta). Denna lösning fungerar bättre, ju öppnare man har, men man bör diskutera om det räcker med en pump i ett mycket stort hus. Vårt hus är L-format och ca 140 kvm stort. I de yttersta 2 sovrummen har vi element som vi använder som komplementvärme. Vår pump ger värme även när vi har 30 grader kallt, men då eldar vi också i kaminen lite grann.
Jag vill inte prata om märken, i dag finns det ännu bättre pumpar än när vi köpte, dock ska du te köpa någon "billig" variant, utan satsa på kvalité.
Välj rätt effekt, sök en med lågt decibeltal - både utomhus och inomhus, och googla för att se vad andra tycker om den du är inne på att välja.
Lycka till!

du säger inte hur sort huset är, så det är lite svårt att säga hur bra en luftvärmepump skulle fungera..
Ett alternativ är ju att ha två innedelar, en för varje våning..

Hur bra isolerat är huset?
en tiläggsisolering av vindsutrymmet skulle säkert hjälpa till att hålla värmen i huset..
Även fasaden, om man kan göra jobbet själv..

Om inte värmen skullle komma till alla rum som du tänkt dig är det ganska lätt att installera några värmeförflyttare på strategiska platser

Jag tycker exakt likadant som "mexitegel". Kanske därför för att själv installerat 2 LLVP. En på varje plan. Och som värmeflyttare vanliga hål med galler. Och det fungerar mycket bra. Inte en enda el radiator påslagen i vinter. Kanske i 1 vecka i sovrummet. För 200 kvm med VV ligger vi på 18000 kWh.
Mot tidigare ägarens 35 000 kWh !!!

När det var som kallast eldade vi i kakel ugnen. Har blivit av med 3 m3 ved.

Satsa på en bra pump. Eller 2. Själv gillar jag Toshibas RAS och dom flesta Bosch. Går ner till 30 grader och har COP över 2 även vid minus 20 grader! Men tänk på att ha en bra installatör.

Vet inte hur stort huset är :blushing: Säljaren hade mätit utvändigt och fick det till 270 och hade för sej att det stod 170 i taxeringen, kan det stämma?

Tilläggsisolering av vinden har vi pratat om, det ska vi absolut kolla upp närmare.

Ursäkta min okunnighet, men vad är värmeförflyttare? :blushing:

Åhh sjutton, ända ner till 30 grader. Låter bra, det ska kollas upp.

Tack så mycket.

Kolla bara upp ordentligt vilka oönskade konsekvenser en tilläggsisolering av vinden kan ge, det föreligger ökad risk för fukt på vinden om man sänker temperaturen där för mycket. Och får ni fukt på vinden så är besparingen i värmeförluster snabbt uppätna.

• Gilla
Jontish
  • Laddar…
Vi hade ju tänkt elda i kakelugnarna. Borde inte spillvärmen från murstockarna räcka till att hålla fukten borta? Å andra sidan kommer vi ju inte elda på sommarhalvåret....

Antagligen är det så, men det jag ville bara göra er uppmärksamma på problemet. Det är ju rätt surt om man lägger några 10 tkr på tilläggsisolering och sedan går fukt på vinden som måste åtgärdas. På sommaren tror jag inte du får något problem - ni eldar ju inte nu på sommarhalvåret heller?

Luft/Luft värmepump är en så effektiv och billig värmekälla att har man en gång installerat en blir en uppgradering till något dyrare alternativ oekonomiskt.

Vi flyttade till gammalt hus och ville göra något åt den höga el-förbrukningen. Planen var att sätta in en L/L pump och köra i ett par år för att sedan installera bergvärme. I dagsläget kan jag inte motivera att byta ut L/L pumpen mot bergvärme. Snarare skaffa en L/L pump till att sätta i källaren.

Rådet jag kan ge till er som funderar på L/L pump är lägg dubbelt så mycket tid på att hitta bästa platsen för innedelen som ni lägger på att välja pumpmärke och inköpsställe. Det är helt avgörande för verkningsgraden och (o)ljudupplevelsen. Du vill ha pumpen i ett utrymme med öppen planlösning men där ni inte vistas mycket, så att ni störs så lite som möjligt av fläktljudet.

Edit: Öppen planlösning kanske är lite missvisande, vad jag menar är ett utrymme där mycket luft finns ELLER där mycket luft passerar. Vi har våran innedel i en ganska liten hall men med öppningar åt flera håll samt en trappa till övervåningen. Detta ger en mycket bra cirkulation då värmen dras upp i trapphuset och ger en mycket god cirkulation av luften i hallen.

Redigerat:
Vi har inte flyttat in än :blushing: Men tror vi kommer ha lite panik att fixa det innan vintern. Om allt går som det ska får vi tillgång till huset 1 oktober. Därför vill jag vara lite före och kolla hur man skulle kunna göra.

Mmm, placeringen är ju oxå en sak... Det är ju ett gammalt vackert hus och L/L pumpar är ju inte så vackra direkt. Men inte så vackert att få en fet räkning heller... I hallen vore ju bra ur estetisk synpunkt. Men där vistas man ju minst, vore det inte mer logiskt att ha den i vardagsrummet där man vistas mer? Köket går bort då jag tror vi kommer elda mest i vedspisen där. Det är ju ett hus med traditionell sekelskiftesplanlösning med genomgånggenom alla rum. Kanske det räcker med att bara se till att hålla dörrarna öppna? Cirkulerar luften runt tillräckligt då?

Säkert en dum fråga men måste utomhusdelen vara vägg i vägg med inomhusdelen? Eller är det iaf att föredra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.