Jag har en nibe-panna. Vattenburen elvärme.Mekanisk frånluftsvärme. Jag eldar också i en conturakamin. Jag känner inget behov att sätta igång värmen än på ett tag. I april ställde jag pannan på reservläget (endast varmvatten) och har haft den så sedan dess. Nu har det blivit lite kyligare och jag vill stödelda, men märker att luften inomhus blir dålig. Dessutom har det varit väldigt fuktigt i badrummet. Jag vill alltså dra igång pannan igen, för att få bättre ventilation.

Sotarn som inspekterade kaminen sa att man inte skall dra ner värmen på pannan, eftersom den får jobba hårdare när det är dags att värma huset. Jag fattade inte vad han menade. Personligen skulle jag vilja att pannan värmde huset till ca 18 grader och sedan kan jag elda resten.

Om någon är bra på detta med pannor och ventilation så är jag tacksam för tips.

Gjort rent och dragit igång nu. Satte inte igång elpatronen. Har fått förångnings och avluftstemperaturer på ca 25 grader. Är inte det lite högt?

H
Ventilationen i badrummet fixar du bäst med en Paxfläkt i ventilationshålet. Köp en med fuktkännare så sköter den sig själv.

Jag har någon gång hört någon säga att jag har ett självdragssystem. Hur blir det om man börjar forcera draget i endera ändan?

Vad är det för panna? Pannan ska normalt stå i driftläge, inte reservläge, om den fungerar. Är det mekanisk frånluftsventilation eller självdragsventilation i hela huset och när är det byggt? Kan vara fläkten som är trasig.

Att sätta termostaterna på 18 grader ska fungera utmärkt om ventilationsflödet är tillräckligt högt för att förångningstemperaturen ska hålla sig en bit över noll grader på vintern så inte pannan måste avfrosta onödigt ofta eller det kan samlas kondensvatten i bjälklagen runt avluftkanalen på väg ut från huset.

Det är ett älvsbyhus med nibe 310p. Jag vet inte om det är självdrag, bara att någon av hantverkarna sade det någon gång under uppförandet av huset. Kompressorn gick igång senare och då gick avluften ner till 10 grader. Det kanske är som det skall ändå.

Angående värmen. Jag läste någon annanstans att det är framledningstempen som påverkar elnotan, så jag antar att jag får mickla med den för att hitta en kurva som passar mitt eldande.

Jag har inga rumstermostater, det är vattenradiatorer graderade 1-5. Nu är de på fullt och jag försöker hitta en bra kurva med rätt förskjutning.

C
Okej, då har du hela sommaren gjort varmvatten med elpatronen istället för med kompressorn om den har stått i reservläge.

skit också!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.