833 läst ·
2 svar
833 läst
2 svar
Expansionskärl
Hej! Har en fungerande vedanläggning från 2003 i källaren med 2000 liter ackumulatorvolym till bostadshuset, har nu tänkt att värma upp ett uthus med verkstad och hobbyrum via 30m kulvert och laddomat kulvertstyrning utan termisk ventil. Har tänkt sätta en huvudtank i garaget en trappa upp från pannrummet på 1500 liter och en tekniktank i uthuset på 750 liter. Tanken är att elda till uthuset vid behov genom att öppna en kran efter laddomaten till uthusets värmesystem och samtidigt stänga mot bostadshusets system men stänger inte mot expansionen, två separata värmesystem men gemensamt vatten.
Men behöver då mer expansionsvolym. Har 150 liter idag, frågan är om man kan ha ett expansionkärl i ut huset på ca 200 liter,eller måste jag upp på den tråga vinden som jag helst vill slippa och sätta ett kärl till där? eller ska man ha kärlet så nära pannan som möjligt? Uthuset är lika högt som bostadshuset så det går att få lika höjd på kärlen, kanske en nackdel med öppna kärl på två olika ställen som kanske syresätter vattnet? Någon som vet? Kanske ett korkat system, men borde fungera.
Men behöver då mer expansionsvolym. Har 150 liter idag, frågan är om man kan ha ett expansionkärl i ut huset på ca 200 liter,eller måste jag upp på den tråga vinden som jag helst vill slippa och sätta ett kärl till där? eller ska man ha kärlet så nära pannan som möjligt? Uthuset är lika högt som bostadshuset så det går att få lika höjd på kärlen, kanske en nackdel med öppna kärl på två olika ställen som kanske syresätter vattnet? Någon som vet? Kanske ett korkat system, men borde fungera.
Klicka här för att svara