Är spekulant på ett hus där värmekällan måste bytas från gas till något annat inom kort eftersom gasen stängs av. Bergvärme är huvudalternativet.

Nu råkar det vara så att huset (trä byggt på 20-talet) redan i nuläget har lite småproblem med fukt i källaren (som är delvis inredd). De delar som är inredda är gjorda med ett visst mått av försiktighet (ingen kontakt mellan "grunden" och organiskt material). Det finns dock ett hallgolv som är felgjort och möglat. Sedan finns det fuktgenomslag på en del ställen, vad det beror på vet jag inte men det är inte i de inredda delarna. Allt som allt skulle jag säga att det där kan vi stå ut med om det inte förvärras (och man fixar det mest akuta som det där hallgolvet). Men bytet av värmekälla gör mig osäker - är det sannolikt att problemen eskalerar?

Sedan finns det också en inredd vind. Här undrar jag - vad händer när man byter från uppvärmning med förbränning till bergvärme. Hur stor är risken att det blir problem? FInns inga indikationer på några som helst fuktproblem i nuläget.

Vad jag förstått från diskussionerna här så bör man fundera på ventilationen i samband med att man byter från uppvärmning med förbränning till att ha en "kall skorsten".

- Kan man installera ett "FTX"-system i den här typen av (gamla) hus och skulle det hjälpa?
- Det marknadsförs diverse avfuktare för vind och källare - är det en meningslös åtgärd i det här fallet eller kan det vara en vettig investering?

Tacksam för snabba svar, det börjar dra ihop sig till skarpt läge!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.