Hej,

Nu har jag planerat mitt värmesystem tillräckligt länge för att det är dax att redovisa det här och få kommentarer :) Jag har beräkningar som backar upp det teoretiskt att 11 av de 12 månaderna om året borde man kunna driva huset på enbart solceller.

varmesystem.png

Ingen speciell kommentar men om du nu lyckas att få "gratis" energi 11 månader om året så grattis. Får man då fråga vad är investeringskostnaden för systemet?

Vad kommer underhållet att gå på?
Batterierna håller väl maxkapacitet dom första 3 åren kanske, sen då?
Kanske blir lite dyrt i längden ändå, iofs kanske det finns med i kalkylen..

saabdea skrev:
Ingen speciell kommentar men om du nu lyckas att få "gratis" energi 11 månader om året så grattis. Får man då fråga vad är investeringskostnaden för systemet?
Jag har inte räknat på total investeringskostnad ennu, men vad det gäller solcellerna så behövs det

11 av 12 månader: 43 m^2 solceller (med 11% verkningsgrad)
10 av 12 månader: 27 m^2 solceller (med 11% verkningsgrad)
9 av 12 månader: 17 m^2 solceller (med 11% verkningsgrad)

Solceller vid 11% verkningsgrad borde man kunna hitta för ca 1100kr per m^2.

ichgary skrev:
Vad kommer underhållet att gå på?
Batterierna håller väl maxkapacitet dom första 3 åren kanske, sen då?
Kanske blir lite dyrt i längden ändå, iofs kanske det finns med i kalkylen..
Jag har inte räknat på batterierna och dess livslängd. Gällande uppvärmning av huset så skall förhoppningsvis batterierna användas minimalt, utan där skall istället vattentanken stå som ackumelator.

Sen får de ju bli att man har endel mätare så man kan se hur mycket energi som producerats och när osv så man kanske kan ha så att tvättmaskinen/diskmaskinen startar då solen lyser som starkast osv.

Vattentank +40 - +60 C låter som en effektiv legionella-odling.

KnockOnWood skrev:
Vattentank +40 - +60 C låter som en effektiv legionella-odling.
Är det inte rätt vanligt att man låter vattnet variera mellan 40 till 60 grader med kanske en dag som cykeltid. Vid 60 grader så dör alla bakterier?

11 av 12 månader av året? hur har du tänkt då? Är lite nyfiken :)

Vad är det som teoretiskt backar upp att du orkar driva en värmepump med solceller under ex januari, kallt ute + knappt nån sol.

Kapaciteten avgörs ju av hur mycket energi han kan lagra, dvs hur många ton batterier han har i ladan :)
Har du molniga dagar med i kalkylen också?

Redigerat:
Intressant system, men...
1/ Rent spontant känns det som om styrelektronik och cirkpumpar kommer att förbruka 90-120% av det solcellerna ger 5 månader om året om de inte är gigantiska...
2/ Det behövs någon mer värmekälla, vedpanna tex, till vattentanken 5 mån per år om inte huset är väldigt litet.
3/ Ladda elbil och värma pool...också...du med oss skämta aprillo??

analog skrev:
11 av 12 månader av året? hur har du tänkt då? Är lite nyfiken :)

Vad är det som teoretiskt backar upp att du orkar driva en värmepump med solceller under ex januari, kallt ute + knappt nån sol.
Hej,

som jag skrev ovan kommer jag nog nog inte driva huset på solceller hela året utan skippa de värsta månaderna då det krävs så enormt mycket mer solceller då.

Att driva huset 9 av 12 månader är lite mer realistiskt och betydligt billigare.

ichgary skrev:
Kapaciteten avgörs ju av hur mycket energi han kan lagra, dvs hur många ton batterier han har i ladan :)
Har du molniga dagar med i kalkylen också?
Det beror på. Jag hade tänkt mig en hyfsat stor vattenackumelator då detta är billigt i sammanhanget, och då är värmelagringen fixad.

Gällande batterier så är det inte orimligt dyrt att köpa dessa heller. För tex 24kWh bilbatterier på biltema kostar 16 000 SEK. Sen räknar jag med att batterier blir ennu billigare i framtiden med tanke på alla elbilar + att man kanske kan köpa begagnade elbilsbatterier.

Batterierna som man kommer använda sig av till huset behöver inte tåla en krock, kommer ha en konstant varm temperatur, behöver inte ha någon vikt eller volymbegränsning osv. Och har man riktigt mycket batterier så behöver inte batterierna ha någon vidare prestanda heller. Så man kan i princip köpa de billigare skitet man hittar.

Och som jag skrev tidigare, vissa dagar blir det kanske att man får anpassa sig, dvs man kanske inte kan sätta igång tvättmaskinen osv efter att det varit solförmörkelse i flera dagar.

Fotografen skrev:
Intressant system, men...
1/ Rent spontant känns det som om styrelektronik och cirkpumpar kommer att förbruka 90-120% av det solcellerna ger 5 månader om året om de inte är gigantiska...
2/ Det behövs någon mer värmekälla, vedpanna tex, till vattentanken 5 mån per år om inte huset är väldigt litet.
3/ Ladda elbil och värma pool...också...du med oss skämta aprillo??
1. Rent spontant kanske du skulle räkna lite på det. Jag är grym på elektronik så jag kommer bygga mestadels av det själv (såvida man inte hittar det billigt färdigt förståss).
2. Åter igen kanske du skulle räkna lite på det. Jag kommer använda mig av nät-el de månader om året som det inte räcker till med solcell eller vindkraft
3. Att värma pool är främst på sommaren då solcellerna kommer producera enorma mängder överskott i energi, då kan man även passa på att ladda elbilen. Resten av året kommer poolen inte varmhållas och elbilen kommer laddas via nätel.

warpi skrev:
Jag kommer använda mig av nät-el de månader om året som det inte räcker till med solcell eller vindkraft
Det var det jag räknade med...hoppas du har räknat rätt på förlustfaktorerna i alla värmeväxlare, omvandlingar och styrningar.
Lycka till.

Fotografen skrev:
Det var det jag räknade med...hoppas du har räknat rätt på förlustfaktorerna i alla värmeväxlare, omvandlingar och styrningar.
Lycka till.
Hej,

Jo, jag har räknat med vilken effekt som går åt att driva dem och vilken värmeeffekt man får ut, så där ska ja inte missat något, men de återstår fortfarande endel andra detaljer innan beräkningen är komplett. Men detta är en fingervisning på att det faktiskt går, och inte allt för dåligt heller!

har du tänkt på att en luft-vatten-värmepump knappast orkar värma huset mitt i vintern, om den inte är enormt stor, och då får den ändå rätt dålig COP?

Lönar det sig verkligen att ha el-solpaneler jämfört med vacuumisolerade vattensolvärmepaneler? Är det inte bättre att blanda, så att elpanelerna orkar driva allt elektriskt under några år på sommaren, samtidigt som man får ut värme direkt från värmepaneler? Vacuumisolerade värmepaneler ger ju trots allt en liten skvätt värme även i februari, även om det är en piss i nilen mot vad huset behöver... De borde hur som helst vara klart billigare per utvinnen effekt än elpanelerna, eller?

yxis skrev:
har du tänkt på att en luft-vatten-värmepump knappast orkar värma huset mitt i vintern, om den inte är enormt stor, och då får den ändå rätt dålig COP?
Japp, men om man tänker på Göteborg så ligger medeltemperaturen på ca -1 grader som kallast och då borde man kunna köra med värmepumpen vid den tidpunkt som luften är som varmast på dagen.

yxis skrev:
Lönar det sig verkligen att ha el-solpaneler jämfört med vacuumisolerade vattensolvärmepaneler? Är det inte bättre att blanda, så att elpanelerna orkar driva allt elektriskt under några år på sommaren, samtidigt som man får ut värme direkt från värmepaneler? Vacuumisolerade värmepaneler ger ju trots allt en liten skvätt värme även i februari, även om det är en piss i nilen mot vad huset behöver... De borde hur som helst vara klart billigare per utvinnen effekt än elpanelerna, eller?
Eventuellt kan man använda sig av solvärme men nackdelen med detta är att jag behöver el också, och med el kan jag göra värme, men tvärsom är betydligt svårare.

Dessutom ger solceller också el under vintertid, bara att de inte ger lika mycke, precis samma som solvärmepanelerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.