Hej! jag har en radiator som inte blir varm den sitter i ett rum uppe i en villa med källare.
Jag har fyllt på systemet och luftat elementet plus alla andra element, dock kommer
ingen luft bara vatten. har haft liknande problem med annat element och knackade då lätt på det med en hammare sen var det ok.
Hjälper inte med detta element om jag luftar några deciliter blir röret ljummet upp mot termostaten men inte efter den. Har plockat bort vredet och tryckt och knackat på piggen
den fjädrar så antar att den är ok. något tipps, kan jag demontera mer eller.
kan det vara något annat ??.
/Göran
Jag har fyllt på systemet och luftat elementet plus alla andra element, dock kommer
ingen luft bara vatten. har haft liknande problem med annat element och knackade då lätt på det med en hammare sen var det ok.
Hjälper inte med detta element om jag luftar några deciliter blir röret ljummet upp mot termostaten men inte efter den. Har plockat bort vredet och tryckt och knackat på piggen
den fjädrar så antar att den är ok. något tipps, kan jag demontera mer eller.
kan det vara något annat ??.
/Göran
Tack för tippset har provat banka rejält hårt men hjälper inte.
Till saken hör också att i rummet före detta är badrummet och detta gjordes om i höstas och vatten buren golvvärme instalerades samt element byttes mot handdukstork, har först nu när det blivit kallare märkt att detta element inte är varmt. Kan det ha med saken att göra?.
/Göran
Till saken hör också att i rummet före detta är badrummet och detta gjordes om i höstas och vatten buren golvvärme instalerades samt element byttes mot handdukstork, har först nu när det blivit kallare märkt att detta element inte är varmt. Kan det ha med saken att göra?.
/Göran
Nej, det är ett vanligt problem att ventilkäglan kan fastna efter att den varit stängd under sommaren. Man ska egentligen inte göra det, men ta en tång och småryck lite försiktigt i den så ska du se att den släpper, bara så mycket att den kommer någon millimeter. Sedan kan du knacka igen om den inte släppt helt. Den ska bara röra sig några millimeter när den fungerar normalt.
Jag hade en kägla som satt sig väldigt hårt. Det enda var att ta loss elementet från röret och med en skruvmejsel pressa tillbaka käglan till öppet läge. Lite tråkigt att behöva tömma systemet nu men jag upptäckte det innan det blev kallt.
Om man behöver byta ventilerna, hur gör man då?
Faktum är att jag aldrig skulle göra så här, lite för mycket meckande och du står med piggen i handen och en stråle radiatervatten från där den suttit.AndersS skrev:Nej, det är ett vanligt problem att ventilkäglan kan fastna efter att den varit stängd under sommaren. Man ska egentligen inte göra det, men ta en tång och småryck lite försiktigt i den så ska du se att den släpper, bara så mycket att den kommer någon millimeter. Sedan kan du knacka igen om den inte släppt helt. Den ska bara röra sig några millimeter när den fungerar normalt.
OBS jag har aldrig misslyckats med att banka loss en fastsatt kägla, dock har de sett rätt misshandlade ut ibland efteråt. Så bankar på rätt ställe och tillräcklig våldsamt så lossnar den.
Klicka här för att svara