7 531 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Gammal ventil (termostat) i Radiator sitter fast
Har ett gammal radiator med mässing ventil (radiator) från 1962. Denna sitter fast i stängt läge.
Är det någon som har tipps på hur man får upp en sådan. Är det bara att ta en tång och vrida tills den släpper, eller är det då risk att man bryter sönder något så att det börjar att läcka? Tacksam för tipps
Är det någon som har tipps på hur man får upp en sådan. Är det bara att ta en tång och vrida tills den släpper, eller är det då risk att man bryter sönder något så att det börjar att läcka? Tacksam för tipps
Medlem
· Västra Götaland
· 10 inlägg
Det beror väl lite på vilken modell det är tror jag. Men generellt vad jag varit med om så kan man inte skada så mycket genom att vara lite våldsam mot ventilen. Ta en liten tång och se om du kan få igång den bara? Lägg upp en bild annars så kanske man ser bättre...
Våld löser mycketDavid Berglund skrev:
Ja såna mässingsgamlingar är opålitliga..börjar dom läka så blir det till att byta ut eller täta om ventilen=Fast det är Inte lätt att få tät...Men det går...Så min rek om den börjar läka efter smörjningen och lätta våldet...Byt ventil!
Klicka här för att svara