1 835 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Stengolv + elgolvvärme?
Jag hade tänkt lägga stenplattor hemma i hallen och köket, finns uppvärmd källare under, betonggolv.
Hallen är ca 8kvm, köket ca 20 kvm.
Många säger att jag bör ha värme under för sten känns väldigt kallt.
Största uppvärmningen står bostadsrättsföreningen för med vattenburen värme till
radiatorer. Där kan jag brassa på så vi kan gå i underkläderna hela vintern
om jag vill...
Golvvärmen får inte bygga för mycket i höjd, jag har ca 15mm till golvvärme, fix och plattor.
Så frågan är då, vad för golvvärme skall jag titta på?
Hallen är ca 8kvm, köket ca 20 kvm.
Många säger att jag bör ha värme under för sten känns väldigt kallt.
Största uppvärmningen står bostadsrättsföreningen för med vattenburen värme till
radiatorer. Där kan jag brassa på så vi kan gå i underkläderna hela vintern
Golvvärmen får inte bygga för mycket i höjd, jag har ca 15mm till golvvärme, fix och plattor.
Så frågan är då, vad för golvvärme skall jag titta på?
Mja värmeplåtar tror jag nog inte på... Sten ock klinker sprider värmen bra. Problemet är bygghöjden och hur du reglerar systemet för att inte värma för mycke.
Du måste ha termostat med golvgivare då det är komfortvärme du vill ha. (du vill ju kunna reglera golvets temperatur med minsta möjliga energianvändning)
Utöver det bör man beräkna total kabellängd till ca 215 m för att inte få för stora cc mått med "randig" värme som följd.
För att klara bygghöjden på 8 mm (räknar med ca 7 mm för klinker) så har du inte många val...
Ett lågvltssystem ger den låga bygghljden men lite för stor yta för sådanna.
Jag hadde nog valt ett sepparat system för köket och ett för hallen. Underlättar regleringen.
Värmekabel kit för 230V finns i färdiga storlekar. HeatCom är väll de som har tunnast kabel 2,9 mm ( 8 mm med flytspackel)
Du måste ha termostat med golvgivare då det är komfortvärme du vill ha. (du vill ju kunna reglera golvets temperatur med minsta möjliga energianvändning)
Utöver det bör man beräkna total kabellängd till ca 215 m för att inte få för stora cc mått med "randig" värme som följd.
För att klara bygghöjden på 8 mm (räknar med ca 7 mm för klinker) så har du inte många val...
Ett lågvltssystem ger den låga bygghljden men lite för stor yta för sådanna.
Jag hadde nog valt ett sepparat system för köket och ett för hallen. Underlättar regleringen.
Värmekabel kit för 230V finns i färdiga storlekar. HeatCom är väll de som har tunnast kabel 2,9 mm ( 8 mm med flytspackel)
Man kan köra på tex T2 Quicknet. Bygger bara 3mm och kan läggas direkt i fixen. Du måste dock dela upp köket på två slingor.
Kom ihåg att även själva utläggningen av golvvärme (alltså inte bara inkopplingen) är behörighetskrävande och måste alltså göras av en elektriker, annars gäller inga garantier.
...och viktigast av allt! Glöm inte att elektrisk golvvärme måste alltid skyddas av jordfelsbrytare (ja, förutom lågvoltsystem)
Kom ihåg att även själva utläggningen av golvvärme (alltså inte bara inkopplingen) är behörighetskrävande och måste alltså göras av en elektriker, annars gäller inga garantier.
...och viktigast av allt! Glöm inte att elektrisk golvvärme måste alltid skyddas av jordfelsbrytare (ja, förutom lågvoltsystem)
Har funderat lite till, skippar nog värmen i hallen, den går man mest igenom och är inget rum man står i någon längre stund.
Köket är på ca 20kvm, men det var bara golvytan. Känns lite onödigt att lägga golvvärme under skåp, element, nära väggarna o.d. Så i köket räcker nog 10-12kvm värmegolv.
T2 quicknet låter intressant. Kanske även lågvoltssystem, men då får man hitta plats för den klumpiga trafon...
Flytspackling bygger för mycket så då skulle jag behöva bila ned golvet först, ett jobb jag försöker slippa...
Så utläggningen bör göras av fackman, hur är det då med fix? Kan jag lägga fix och plattor själv ovanpå och garantierna för värmegolvet är fortfarande giltligt?
Köket är på ca 20kvm, men det var bara golvytan. Känns lite onödigt att lägga golvvärme under skåp, element, nära väggarna o.d. Så i köket räcker nog 10-12kvm värmegolv.
T2 quicknet låter intressant. Kanske även lågvoltssystem, men då får man hitta plats för den klumpiga trafon...
Flytspackling bygger för mycket så då skulle jag behöva bila ned golvet först, ett jobb jag försöker slippa...
Så utläggningen bör göras av fackman, hur är det då med fix? Kan jag lägga fix och plattor själv ovanpå och garantierna för värmegolvet är fortfarande giltligt?
Ja. Lägga fix och klinker vill nog helst elektrikern slippa göramikeett skrev:Har funderat lite till, skippar nog värmen i hallen, den går man mest igenom och är inget rum man står i någon längre stund.
Slingan ska mätas föra förläggning, efter förläggning och efter gjutning/spackling före klinkring enligt ett speciellt protokoll.
Ska du anlita för att lägga T2 värmekabel så fråga efter en elektriker som är "T2 certified pro" då får du 20års "total garanti".. står mer om detta nånstans på T2s hemsida.. eller googla
Jo det föståss... Jag tänkte mer på att anlita någon annan på att lägga fix o plattor. Dock blir det betydligt billigare att lägga det själv d^_^b
20 års garanti inkl återställning av övergolv låter helt klart som en god investering att låta en "T2 certified pro"-elektriker koppla lite tåtar
Klicka här för att svara