Är där stor skillnad på dem olika fabrikaten inom acc.tankarna. ?
Kikat runt lite. värmebaronens är rätt dyra jämför med strömsnäs etc.

Ska nämligen införskaffa 1000l ,förmodligen 2st 500l en med v.v.b i

Tacksam för svar.

Värmebaronens är extremt väl isolerade, har själv 2st. Men det handlar om 10,000:- kanske när det gäller två tankar så skulle ändå säga Strömsnäspannan. För att då kan man få 1500 liter till samma pris som 1000 liter. Har haft strömsnäspannas också och det är inget fel på dom. Vi valde Värmebaronens för att deras är lägre i höjden, hade lågt tak där vi ville ställa dom. Köp på rinkabyrör, ingen slår deras priser.

Det är klart det är skillnad, man får vad man betalar för!

Sen beror det ju på vad du skall ha dom till...Vart dom skall placeras osv.

En större vedeldningstank eller en tank till solvärme skulle jag välja med omsorg.

Har du en anläggning där skiktning inte är lika viktig så duger en tank med varmvattenberedare från rinkabyrör bra.

Och har du billig energi för varmvatten på sommaren samt placerar dem där energiförlusterna kommer tillgodo på vinter så är tjock isolering inte heller lika viktigt.

mm spanar runt lite på det hela, som det är nu så har jag bara 1000l för 190kvm...lite väl lite va :-o ??
man räknar väl runt 10l per kvm? gammalt trä hus sen 30talet.

10-13 liter per kvm så du borde ha 2000 minst.

för som det är nu, så räcker det inte alls länge med det som läggs i tankarna . och med min pisspanna så behöver vi elda väldans mkt o länge :( måste bli ett byte till våren.

funderat lite på värmebaronens V30. 2st 500l tankar till, en med v.v.b i. Det måste bli skillnad väl ?
Ni som är vana vedbrännare vet väl det ? :)

Färdigisolerade tankar tenderar bli extremt dyra om de är bra isolerade, Bäst är att köpa oisolerade, bygga en regelvägg runt och fylla med isolering själv, du får betydligt bättre isoleringstjocklek till ett lägre pris...Dessutom kan ju "automatiskt" en del rörledningar (tex mellan parallella tankar), shuntar etc, byggas in i isoleringen och minska förlusterna...

Johan790517 skrev:
. Det måste bli skillnad väl ?
Ni som är vana vedbrännare vet väl det ? :)
Du måste minst ha 4000l ack om du ska klara att bara behöva tända en gång per dygn när det är som kalllast,för att hålla varmt i ditt glesa 30-tals hus.

Ska själv installera 4000l till mina ca 160m2. fast är det riktigt kallt, tror jag inte det räcker ett helt dygn..

ichgary skrev:
Ska själv installera 4000l till mina ca 160m2. fast är det riktigt kallt, tror jag inte det räcker ett helt dygn..
Vadå då,har du onormalt hög förbrukning?

26000kwh, med max 15 graderinne vid -30 ute

Jag sa att jag tror det inte kommer räcka, är ganska mycket som spelar in..
Hursom så ligger jag på gränsen...

Stoppa upp tummen i arslet o åk på armbågen till Skåne så klarar man sig ledigt på 4000l ack tankd^_^b

Haha, jo. Det tror jag säkert man gör ;)

Jag kör med 3x750 liter strömsnäs kan bara säga att den volymen räcker inte att elda en gång om dan då temperaturen är under -5 grader. Skulle nog behöva 1000 liter till. Värmer ca 250 kvm med 40 kwh Focus Eco Nature, men stoppar man i två ggr om dan så behöver man inte elda lika länge altså morgon o kväll. Inte så jobbigt att elda två ggr det tar ju inte mer än ca 10 min jobb per eldning, bara smacka i och gå o ta en fika, fylla lite till o åka till jobbet.Sen gör man samma sak på kvällen. Det som är bra med fler tankar är att kör man med el så kan man stänga några tankar, eller på sommaren när man kör med solfångarna o vill ha mycket värme i en tank. Jag har 40 mm pur isolering på mina läcker väl en del värme, men jag får in 4 kubik i pannrummet så det blir garanterat torr ved.

Sätter man elpatronen högt i tanken och kör ev sol (som ändå inte är lönsamt) med VVX så är det bara nackdelar med en massa småtankar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.