3 923 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
FTX, solvärme, vattenmantlad pelletskamin
Sida 1 av 2
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Sitter och försöker göra detaljprojekteringen för vårt tilltänkta väremsystem och börjar få lite kalla fötter.
Det blir ett vanligt nybyggt hus (2 plan a ca 100 kvm) ingen källare. Lågenergifönster. Ventilation skall ske med roterande värmeväxlare.
Vi vill inte ha berg/frånluft/luft -värmepump. Generellt går ju värmepumparna ändå på el och bergvärme får vi inte välja. Frånluft och luftvatten är inte så effektiva och har dessutom diverse nackdelar och tveksam teknisk livslängd.
Eftersom vi ändå planerat att ha en kamin i huset så har jag tänkt mig att vi isåfall installerar en vattenmantlad pelletskamin så får vi uppvärmning och mys i ett då inte solpanelerna kan ge oss det vi behöver. (vi bygger vid havet och här har vi extra soltimmar)
När jag räknar på effektbehovet en kall vinterdag (+ varmvatten) så blir jag förvånad... kan jag verkligen klara mig med en panna som ger under 10kW? Hur blir det med påfyllningen? De flesta pannor har rätt litet förråd max 55 kilo. Det räcker normalt 1-2 dagar. I princip har jag inget emot detta - jag är uppväxt med vedeldning och då verkar ju pellets löjligt enkelt. Har förstått att det skall finnas möjlighet att bygga till extraförråd men hittar inga kaminer där man har visat hur en sådan lösning fungerar.
Husbyggarens energiberäknare tycker dock att lösningen är jättedum (de vill ju sälja sitt NIBE-system naturligtvis) och vill gärna att jag undviker denna lösning. Det dammar och det är ju så besvärligt att fylla på pellets. Hussäljarkontoret ligger i en storstad och säljer kanske till många som kommer från en lägenhet där arbete med värmesystemet bygger på att man vrider på en termostat. Och jämfört med det är det naturligtvis mer arbete... tänker jag fel?
Jag KAN ju fortfarande välja att installera en liten pelletspanna i teknikrummet - men då försvinner ju hela poängen med mys om jag inte stoppar in 2 skorstenar.
Många frågor och jag hoppas på lite praktiska råd.
Det blir ett vanligt nybyggt hus (2 plan a ca 100 kvm) ingen källare. Lågenergifönster. Ventilation skall ske med roterande värmeväxlare.
Vi vill inte ha berg/frånluft/luft -värmepump. Generellt går ju värmepumparna ändå på el och bergvärme får vi inte välja. Frånluft och luftvatten är inte så effektiva och har dessutom diverse nackdelar och tveksam teknisk livslängd.
Eftersom vi ändå planerat att ha en kamin i huset så har jag tänkt mig att vi isåfall installerar en vattenmantlad pelletskamin så får vi uppvärmning och mys i ett då inte solpanelerna kan ge oss det vi behöver. (vi bygger vid havet och här har vi extra soltimmar)
När jag räknar på effektbehovet en kall vinterdag (+ varmvatten) så blir jag förvånad... kan jag verkligen klara mig med en panna som ger under 10kW? Hur blir det med påfyllningen? De flesta pannor har rätt litet förråd max 55 kilo. Det räcker normalt 1-2 dagar. I princip har jag inget emot detta - jag är uppväxt med vedeldning och då verkar ju pellets löjligt enkelt. Har förstått att det skall finnas möjlighet att bygga till extraförråd men hittar inga kaminer där man har visat hur en sådan lösning fungerar.
Husbyggarens energiberäknare tycker dock att lösningen är jättedum (de vill ju sälja sitt NIBE-system naturligtvis) och vill gärna att jag undviker denna lösning. Det dammar och det är ju så besvärligt att fylla på pellets. Hussäljarkontoret ligger i en storstad och säljer kanske till många som kommer från en lägenhet där arbete med värmesystemet bygger på att man vrider på en termostat. Och jämfört med det är det naturligtvis mer arbete... tänker jag fel?
Jag KAN ju fortfarande välja att installera en liten pelletspanna i teknikrummet - men då försvinner ju hela poängen med mys om jag inte stoppar in 2 skorstenar.
Många frågor och jag hoppas på lite praktiska råd.
Du skall inte skaffa en för liten kamin utan ta till effekten rejält. Motiveringen kan jag återkomma till om frågan kommer upp . Jag nöjer mig med att säga att man inte köper en bil som går i 120 bara för att det är max tillåten hastighet. En angiven effekt kanske även är baserad på att pellets förbränns som har högre energiinnehåll än den som vanligtvis säljs i Sverige.
Pellets eldning är betydligt mindre arbetskrävande än vedeldning. En fyllning av ett pelletsförråd betyder ofta det som annars skulle varit många inlägg av ved. Askhantering är lättarer och dammar inte på det sett aska från ved gör.
Många talar om att de skall skaffa automatisk påfyllning från ett större förråd men det är inte så många som genomför sina planer. En del som gör det sätter in en kapacitiv givare i kaminens pelletsförråd och när den kommer i luften startar en skruvmotor som matar in pellets i kaminens förråd inte sällan via ett fallrör/slang som på en vanlig pelletsbrännare där slangen går in baktill i förrådet. Den kapacitiva givaren har en tidstyrning så att varje gång den startar kan den ställas in att gå i t.ex. 10 minuter. Lite starkare skruvmotor högre varvtal än på en vanlig pelletsskruv till en brännare är ingen nackdel.
Att kaminen kan hålla ren brännarkoppen är viktigt . Vanligtvis har pelletskaminer en funktion som en gång per timme ökar varvtal på rökgasfläkten till max för att samtidigt minska pelletsmatningen under en given tidsperiod , detta för att rensning skall kunna ske . En lite mer avancerad lösning är en arm som gnider mot botten på brännkoppen och då gnider bort eventuella askkakor som bildas i botten. Andra kaminer med datorstyrd förbränning där tillförd luftmängd och pelletsmatning regleras med automatik inom ett givet effektläge klarar av att hålla brännkoppen fri relativt länge innan rengöring behöver ske. Pelletskaminer har ju sedan mer eller mindre askutrymme , men mig veterligen finns det ännu ingen kamin med automatisk askutmatning till särskild behållare som kan finnas på pelletspannor, i alla fall inte som standard levererad från fabrik.
Var medveten om att vattenmantlade kaminer är byggda på olika sätt ofta är stående tuber att föredra dvs tuber där rökgaserna går upp igenom som sedan värmer vatten som ligger runt rören/tuberna . Det är oftast så pannor är tillverkade. En annan typ är liggande rör som rökgaserna passerar på vägen ut och genom rören leds vatten som värms upp. Finns det många rör som t.ex. 20-30 stycken är det naturligtvis bättre än de som bara har 4 rör. En kamin med låg effekt har få rör eller tuber och kostar därmed mindre att producera.
Den som anser att han skall kunna köra en pelletskamin utan tillsyn längre tider skall nog fundera på annan uppvärmning eller att inte se pelletsvärmen som primär. Då kanske luft vatten värmepump (som aldrig behöver koppa in elpatron )och vattenmantlad kamin kan vara ett alternativ.
De som har eldstäder antingen det är ved eller pellets vittnar om att de erhåller en betydligt mysigare värme än det som erhålls från en värmepump eller direktverkande el .En värme du känner skillnad på så fort du kliver in i huset
FTX ventilation och tätt hus gör att du skall ha ett luftintag nära kaminens luftintag. Anslutning till uteluft direkt kan ställa till problem .
Det finns även kaminer med pelletsförråd på över 100 kg som standard.
Slutligen beräkna hur mycket energi du räknar med att göra av med under ett år och räkna om det i pellets . Upp till 4 pallar pellets är väl inget problem , men börjar det röra sig om betydligt mera kanske komplettering skall ske med luft luft pump eller luft vatten pump som inte behöver köras när det är som kallast och därmed sparas de .
Du kommer med solvärme installerat säkert att i ditt nya välisolerade hus inte att behöva ha särskilt stor pelletsförbrukning. Om sedan elpatron går in för lite tappvarmvattenberedning är ju inte heller någon kostnadskatastrof .
Pellets eldning är betydligt mindre arbetskrävande än vedeldning. En fyllning av ett pelletsförråd betyder ofta det som annars skulle varit många inlägg av ved. Askhantering är lättarer och dammar inte på det sett aska från ved gör.
Många talar om att de skall skaffa automatisk påfyllning från ett större förråd men det är inte så många som genomför sina planer. En del som gör det sätter in en kapacitiv givare i kaminens pelletsförråd och när den kommer i luften startar en skruvmotor som matar in pellets i kaminens förråd inte sällan via ett fallrör/slang som på en vanlig pelletsbrännare där slangen går in baktill i förrådet. Den kapacitiva givaren har en tidstyrning så att varje gång den startar kan den ställas in att gå i t.ex. 10 minuter. Lite starkare skruvmotor högre varvtal än på en vanlig pelletsskruv till en brännare är ingen nackdel.
Att kaminen kan hålla ren brännarkoppen är viktigt . Vanligtvis har pelletskaminer en funktion som en gång per timme ökar varvtal på rökgasfläkten till max för att samtidigt minska pelletsmatningen under en given tidsperiod , detta för att rensning skall kunna ske . En lite mer avancerad lösning är en arm som gnider mot botten på brännkoppen och då gnider bort eventuella askkakor som bildas i botten. Andra kaminer med datorstyrd förbränning där tillförd luftmängd och pelletsmatning regleras med automatik inom ett givet effektläge klarar av att hålla brännkoppen fri relativt länge innan rengöring behöver ske. Pelletskaminer har ju sedan mer eller mindre askutrymme , men mig veterligen finns det ännu ingen kamin med automatisk askutmatning till särskild behållare som kan finnas på pelletspannor, i alla fall inte som standard levererad från fabrik.
Var medveten om att vattenmantlade kaminer är byggda på olika sätt ofta är stående tuber att föredra dvs tuber där rökgaserna går upp igenom som sedan värmer vatten som ligger runt rören/tuberna . Det är oftast så pannor är tillverkade. En annan typ är liggande rör som rökgaserna passerar på vägen ut och genom rören leds vatten som värms upp. Finns det många rör som t.ex. 20-30 stycken är det naturligtvis bättre än de som bara har 4 rör. En kamin med låg effekt har få rör eller tuber och kostar därmed mindre att producera.
Den som anser att han skall kunna köra en pelletskamin utan tillsyn längre tider skall nog fundera på annan uppvärmning eller att inte se pelletsvärmen som primär. Då kanske luft vatten värmepump (som aldrig behöver koppa in elpatron )och vattenmantlad kamin kan vara ett alternativ.
De som har eldstäder antingen det är ved eller pellets vittnar om att de erhåller en betydligt mysigare värme än det som erhålls från en värmepump eller direktverkande el .En värme du känner skillnad på så fort du kliver in i huset
FTX ventilation och tätt hus gör att du skall ha ett luftintag nära kaminens luftintag. Anslutning till uteluft direkt kan ställa till problem .
Det finns även kaminer med pelletsförråd på över 100 kg som standard.
Slutligen beräkna hur mycket energi du räknar med att göra av med under ett år och räkna om det i pellets . Upp till 4 pallar pellets är väl inget problem , men börjar det röra sig om betydligt mera kanske komplettering skall ske med luft luft pump eller luft vatten pump som inte behöver köras när det är som kallast och därmed sparas de .
Du kommer med solvärme installerat säkert att i ditt nya välisolerade hus inte att behöva ha särskilt stor pelletsförbrukning. Om sedan elpatron går in för lite tappvarmvattenberedning är ju inte heller någon kostnadskatastrof .
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Tackar hjärtligast för svar. Nej, jag inser ju att man inte kan vara borta från huset under längre perioder med denna typ av väremsystem. Men jag gillar att elda... det är väl något primitivt inom vissa av oss. Tidigare hade vi "bara" braskamin och jag eldade i den så gott som dagligen. Splinta tändved i -10 kommer jag inte att sakna... tror jag. Eventuellt har jag små planer på att kombinera med en liten kökspanna ocså - för att ved ibland är gratis i mindre mängder.
Skulle jag behöva resa bort så skulle jag nog justera ned ventilationen och ställa ned temperaturen och låta back-upsystemet (elpatron) ta smällen. Är som sagt uppvuxen i vedeldat hus och inbillar mig att det bör fungera fint med några säckar pellets i veckan. Sen har vi både hund och barn så det blir inte så många spontan semestrar för hela familjen per år...
Anledningen till att jag trodde att jag skulle dimensionera "rätt" var att jag tänkte att kaminen kanske inte har samma verkningsgrad i hela sitt effektspann samt att många från och tillslag ger mer aska och sämre ekonomi... men jag skall kanske tänka om? Fast när jag tittar lite närmare på energiverkets test så verkar ingen av kaminerna där ha ett "optimatl" effektläge.
När jag räknar så hamnar jag definitivt under 4 pallar per år.
Var hittar jag kaminerna med stort internt förråd? Hittar bara en som har ett rejält sidoförråd och den kostar runt 100 papp och det ligger aningens över min budget.
Skulle jag behöva resa bort så skulle jag nog justera ned ventilationen och ställa ned temperaturen och låta back-upsystemet (elpatron) ta smällen. Är som sagt uppvuxen i vedeldat hus och inbillar mig att det bör fungera fint med några säckar pellets i veckan. Sen har vi både hund och barn så det blir inte så många spontan semestrar för hela familjen per år...
Anledningen till att jag trodde att jag skulle dimensionera "rätt" var att jag tänkte att kaminen kanske inte har samma verkningsgrad i hela sitt effektspann samt att många från och tillslag ger mer aska och sämre ekonomi... men jag skall kanske tänka om? Fast när jag tittar lite närmare på energiverkets test så verkar ingen av kaminerna där ha ett "optimatl" effektläge.
När jag räknar så hamnar jag definitivt under 4 pallar per år.
Var hittar jag kaminerna med stort internt förråd? Hittar bara en som har ett rejält sidoförråd och den kostar runt 100 papp och det ligger aningens över min budget.
Jag funderar lite på dina tankar att ha solfångare. Priserna på solceller börjar bli så låga nu att det kan vara mer ekonomiskt att installera sådana istället. När/om nettodebitering införs så blir solceller definitivt det bättre valet. Det är möjligt att reglera PV-elen så den i första hand tar hand om hushållselen samt driftel för uppvärmning och ventilation och i andra hand används för att ladda ackumulatortank med hjälp av en elpatron.
Är man ute efter ett stort pelletsförråd och kunna elda med både ved och pellets ha en stor glasyta för att ordentligt se elden så finns det en kamin som heter Helios hybridkamin. den har även inbyggd tank med varmvattenberedare. Standard pelletsförråd kan lätt byggas ut . I systemet ingår nödkylning expansionskärl samt cirkulationspumpar . Kamin kan utrustas med elpatron in i tanken
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Hans - intressant tanke. Jag skall undersöka detta... Det här med elpatroner i nya hus är en íntressant sak. Jag får inte installera någon större effekt om jag någon gång under året planerar att använda elpatronen som primärvärme så det kan eventuellt bli ett bekymmer.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Hans Frisk. Helios är ju en intressant tanke. Jag har faktiskt sett den förut när jag surfat runt på nätet. Det jag har hört tidigare är att kombinationspannor ved/pellets oftast har sämre verkningsgrad. Sen misstänker jag ju att den stora glasrutan gör att det åtgår ganska mycket värme till luften. Det behöver inte nödvändigtvis vara ett problem i den planlösningen vi har valt. Har du personlig erfarenhet av kaminen?
En grej kanske du skulle kolla på är hybridsolpaneler, som ger både varmvatten och el. Läste om dem för nått år sedan och då var det 2-3 st tillverkare som var på gång att börja leverera lösningar för vanliga konsumenter.
Verkningsgraden på standardmodell vid vedeldning ligger på drygt 80% och på en modell har oberoende testinstitut kommit fram till att verkningsgaden ligger på över 87% . Pelletsdelen ligger något lägre ca 75-82% beroende på effektläge och på de pellets kaminer med högst verkningsgrad kan man komma upp i ca 94% . När det gäller verkningsgrader är det viktigt att titta på angivna värden enligt testinstitut och de mätningar som är gjorda i samband med att underlag tas fram inför CE märkning . Man skall även ha klart för sig att mätning sker vid utgången vid eldstäder och att det sedan avges värme till bostaden från skorstenen beroende av hur den är isolerad . Sker mätning av verkningsgrad där rökgaser lämnar skorsten är rökgasförlusterna mindre och man erhåller alltså en högre verkningsgrad . Skall riktigt höga verkningsgrader kunna påvisas behövs särskild utrustning och kondenserande drift . Det är nog lite som med bilar en bil kan anges ha lägre förbruknig en en annan men alla kan konstatera att så ej är fallet i verkligheten . Det beror ju även mycket på användaren, inställningar , skorsten med mera . Vid en mätning på en Helios vid pelletseldning 3 meter upp i skorsten där vi börjat med oisolerade rör på plan 1 uppmättes verkningsgrad till 87% med Testo rökgasmätare.
De passar ju dock ej alla för det är stora och tunga pjäser,men skulle jag bygga nytt eller göra en större renovering skulle den legat högt upp på listan .
Jo jag känner till den väl då vi är importörer av den och vi har använt den för uppvärmning av företagslokaler. Förut hade vi den fritt stående i ett lagerutrymme men nu är den inbyggd så bara luckan visas in i en visningshall
När det gäller vedeldning blir glasrutan mycket varm om man fyller eldstaden så förbränning sker nära rutan . Vid pelletseldning är den svalare då elden är förhållandevis långt in i eldstaden . Hela eldstaden är isolerad så att den bara blir handvarm på utsidan vid full drift på sina ställen och kall i övrigt.
Jag hoppas att jag har försökt att berätta om den så opartiskt som möjligt , men det var svårt att inte nämna den då det ju inte förekommer fler av samma typ vad jag är medveten om . Vore ju dock bra om andra kan ge exempel på liknade utrustningar om det finns så det ´kommer fram jämförelsematerial . tittade för några år sedan på ett IItalienskt företag som heter Jolly Mec . Vi hittade där produkter som kom upp i 85 verkningsgrad vid vedeldning och över 90 % med pelletseldning men valde att inte ta in dem då prislappen skulle bli för hög for oss svenskar . och volymer därmed skulle bli för små.
De passar ju dock ej alla för det är stora och tunga pjäser,men skulle jag bygga nytt eller göra en större renovering skulle den legat högt upp på listan .
Jo jag känner till den väl då vi är importörer av den och vi har använt den för uppvärmning av företagslokaler. Förut hade vi den fritt stående i ett lagerutrymme men nu är den inbyggd så bara luckan visas in i en visningshall
När det gäller vedeldning blir glasrutan mycket varm om man fyller eldstaden så förbränning sker nära rutan . Vid pelletseldning är den svalare då elden är förhållandevis långt in i eldstaden . Hela eldstaden är isolerad så att den bara blir handvarm på utsidan vid full drift på sina ställen och kall i övrigt.
Jag hoppas att jag har försökt att berätta om den så opartiskt som möjligt , men det var svårt att inte nämna den då det ju inte förekommer fler av samma typ vad jag är medveten om . Vore ju dock bra om andra kan ge exempel på liknade utrustningar om det finns så det ´kommer fram jämförelsematerial . tittade för några år sedan på ett IItalienskt företag som heter Jolly Mec . Vi hittade där produkter som kom upp i 85 verkningsgrad vid vedeldning och över 90 % med pelletseldning men valde att inte ta in dem då prislappen skulle bli för hög for oss svenskar . och volymer därmed skulle bli för små.
Så kallade PV/T hybrider har ca halva elutbytet på årsbasis jämfört med vanliga PV-moduler. I dagsläget är det lönsammare att köpa mer PV-moduler än en hybrid.
Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Sent from my HTC Desire S using Byggahus
noone70 skrev:
Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Vi har en vattenmantlad pelletskamin på 10kW som är kopplad till en ackumulatortank där slingor för varmvatten och golvärmen finns. Magasinet rymmer 60 kg. Vi har ett långsmalt enplanshus på 115kvm. Kaminen är från tyska Wodtke, köpt 2006, 85 % effekt.
Som många andra kan jag intyga att värmen blir på ett annat sätt iom att lite varmluft strömmar ut från kaminen som gör att det aldrig känns rått inomhus.
Vi bör i Roslagen. Vid 0 till -5gradigt går det åt ungefär en säck (16kg) per dygn. Vid -20 går det åt 2 säckar per dygn. Jag badar ganska ofta så då går det åt en del varmvatten.
Kaminen styrs av elektronik så när vattnets i tanken är tillräckligt varmt (man kan själv välja temperatur) då går Kaminen ner i effekt och vice versa. En gång per vecka dammsuger vi ur askkoppen. På sommaren sätter vi på kaminen några timmar varannan dag eller så för att få varmvatten. Det är billigare än att värma tanken med elpatronen. Elpatronen, 9kW, körs ibland på vintern om vi är bortresta. Efter 1,5 - 2 tons förbrukning behöver kaminen rengöras ordentligt och man måste skruva isär för att komma åt värmeväxlaren. Detta tar en halv lördag och är den del som är mest arbetskrävande med pelletskaminen. Att hämta säckar o fylla på är ett litet arbete som inte tar mer än en kvart nån dag i veckan.
Vi är mkt nöjda med kaminen.
Som många andra kan jag intyga att värmen blir på ett annat sätt iom att lite varmluft strömmar ut från kaminen som gör att det aldrig känns rått inomhus.
Vi bör i Roslagen. Vid 0 till -5gradigt går det åt ungefär en säck (16kg) per dygn. Vid -20 går det åt 2 säckar per dygn. Jag badar ganska ofta så då går det åt en del varmvatten.
Kaminen styrs av elektronik så när vattnets i tanken är tillräckligt varmt (man kan själv välja temperatur) då går Kaminen ner i effekt och vice versa. En gång per vecka dammsuger vi ur askkoppen. På sommaren sätter vi på kaminen några timmar varannan dag eller så för att få varmvatten. Det är billigare än att värma tanken med elpatronen. Elpatronen, 9kW, körs ibland på vintern om vi är bortresta. Efter 1,5 - 2 tons förbrukning behöver kaminen rengöras ordentligt och man måste skruva isär för att komma åt värmeväxlaren. Detta tar en halv lördag och är den del som är mest arbetskrävande med pelletskaminen. Att hämta säckar o fylla på är ett litet arbete som inte tar mer än en kvart nån dag i veckan.
Vi är mkt nöjda med kaminen.
Vi har ett enkelt och billigt FTX-system. Solpaneler diskuterade vi då, 2006, men det var inte lönsamt. Det skulle ta ett ofantligt antal år att få tillbaka en sådan investering, i alla fall år 2006. Ni kanske det är billigare. Dessutom är inte arkitekturen på vårt hud sådan att det fanns någon (självklar) plats att sätta de på.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Roligt att höra att brukare är nöjda också! Själv misstänker jag att killen hos husleverantören är orolig för att vi kommer från lägenhet och inte förstår att det blir visst meck. För mig som kommer från landet och är van vid att tillbringa en hel del tid varje år med att röja skog, bära ved och tända i panna (och för den delen min beskärda del kalla duschar på morgonen) - så låter det inte så farligt att fylla på några säckar med flis varannan dag eller så.
Sen är han nog lite putt för att vi inte ville ha hans NIBE system. Jag dissade såväl frånluftsvärmepumpen som deras svindyra FTX system.
Jag skall räkna lite på vad det kostar mig med en lägre verkningsgrad jämfört med en vanlig pelletskamin. Det är onekligen en trevlig pjäs. Kanske inte helt rätt för ett kusthus - men jag kan nog klura ut en inramning som passar bättre. En pelletskamin hade vi tänk placera vid sidan av väggen och väljer vi den pjäsen så skall den helt enkelt helst sitta mitt på... så jag måste bestämma mig mycket, mycket snart.
Sen är han nog lite putt för att vi inte ville ha hans NIBE system. Jag dissade såväl frånluftsvärmepumpen som deras svindyra FTX system.
Jag skall räkna lite på vad det kostar mig med en lägre verkningsgrad jämfört med en vanlig pelletskamin. Det är onekligen en trevlig pjäs. Kanske inte helt rätt för ett kusthus - men jag kan nog klura ut en inramning som passar bättre. En pelletskamin hade vi tänk placera vid sidan av väggen och väljer vi den pjäsen så skall den helt enkelt helst sitta mitt på... så jag måste bestämma mig mycket, mycket snart.
Det enda "killen hos husleverantören" är orolig för att han inte får sälja ett hus snarast. Dessutom får han säkert en provision från NIBE också för varje såld värmepump. Förutom detta tror jag inte han kan ett dugg om uppvärmning av hus.
Så som kund gäller det att läsa på ordentligt. Någon form av återvinnning av frånluftsvärmen måste ni ha enligt lag så den biten kommer ni inte undan helt.
Vi har vår kamin i hallen, ser extra trevligt ut när man kommer hem. (I vardagsrummet har vi en öppen spis för mysbrasor.) Vår kamin är infälld i väggen och på andra sidan har vi ett pann/teknikrum där vi fyller på pellets. Detär oundgängligt så att det dammar lite grann när man häller i en påse, så personligen vill jag inte ha den i vardagsrummet men det är det många som har.
Så som kund gäller det att läsa på ordentligt. Någon form av återvinnning av frånluftsvärmen måste ni ha enligt lag så den biten kommer ni inte undan helt.
Vi har vår kamin i hallen, ser extra trevligt ut när man kommer hem. (I vardagsrummet har vi en öppen spis för mysbrasor.) Vår kamin är infälld i väggen och på andra sidan har vi ett pann/teknikrum där vi fyller på pellets. Detär oundgängligt så att det dammar lite grann när man häller i en påse, så personligen vill jag inte ha den i vardagsrummet men det är det många som har.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Huset köps med delad entreprenad så det är slutbeställt... men kick-backen från NIBE går de ju bet på.
FTX skall jag ha - men jag ämnar hoppa över NIBE systemet för det var ruskigt dyrt. Det bör kunna bli billigare med tanke på att det är några rör och fläktar och en värmeväxlare och några don.
Mitt intryck från Hem och Villamässan i Göteborg i helgen är att man gör mycket pengar inom värmepumpsbranschen. Säkert 30% av alla montrar hade värmepumpar i någon form.
FTX skall jag ha - men jag ämnar hoppa över NIBE systemet för det var ruskigt dyrt. Det bör kunna bli billigare med tanke på att det är några rör och fläktar och en värmeväxlare och några don.
Mitt intryck från Hem och Villamässan i Göteborg i helgen är att man gör mycket pengar inom värmepumpsbranschen. Säkert 30% av alla montrar hade värmepumpar i någon form.