1 011 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Värma evalPEX
Jag lyckades kinka/vecka/knäcka en evalPEX-slang 25x2,3 när jag drog fram/retur ledning till en GVF.
Uponor anger i sin mont.anv att man kan värma försiktigt och forma med händerna...
Filmer jag sett på t.ex. dutub när man återställer pex så värmer man till genomskinlighet uppstår, och så sköter det sig självt.
Jag har provat detta på en liten stump evalpex som var över.
Det gick ju bra att värma till genomskinlighet och låta svalna igen, vecket försvann.
Nu till frågan, varför anger inte uponor det i sin mont.anv.?
Vad kan hända/händer?
Förutom det uppenbara om man skulle värma för mycket....
Uponor anger i sin mont.anv att man kan värma försiktigt och forma med händerna...
Filmer jag sett på t.ex. dutub när man återställer pex så värmer man till genomskinlighet uppstår, och så sköter det sig självt.
Jag har provat detta på en liten stump evalpex som var över.
Det gick ju bra att värma till genomskinlighet och låta svalna igen, vecket försvann.
Nu till frågan, varför anger inte uponor det i sin mont.anv.?
Vad kan hända/händer?
Förutom det uppenbara om man skulle värma för mycket....
Moderator
· Stockholm
· 57 873 inlägg
Man kan iofs. tycka att det kan inte vara någon jättekatastrof om diff. spärren skulle vara skadad på en sträcka av typ 10cm. Den är ju till för att hindra att vattnet syresätts genom att syre tränger igenom plasten.
Jo, jag har tänkt så också...
Jag ska väl försöka göra det på "rätt" sätt idag...
Rent generellt så tycker jag att det krävs mycket surfande/frågande när det gäller uponors produkter.
De verkar inte så duktiga på att skriva/delge information.
Jag ska väl försöka göra det på "rätt" sätt idag...
Rent generellt så tycker jag att det krävs mycket surfande/frågande när det gäller uponors produkter.
De verkar inte så duktiga på att skriva/delge information.
Klicka här för att svara