Jag lyckades kinka/vecka/knäcka en evalPEX-slang 25x2,3 när jag drog fram/retur ledning till en GVF.
Uponor anger i sin mont.anv att man kan värma försiktigt och forma med händerna...

Filmer jag sett på t.ex. dutub när man återställer pex så värmer man till genomskinlighet uppstår, och så sköter det sig självt.

Jag har provat detta på en liten stump evalpex som var över.
Det gick ju bra att värma till genomskinlighet och låta svalna igen, vecket försvann.

Nu till frågan, varför anger inte uponor det i sin mont.anv.?

Vad kan hända/händer?
Förutom det uppenbara om man skulle värma för mycket....

Eller menar man att man ska värma till transparens?
Som uponor själv skriver mer generellt om PEX-rör.

Det kanske bara är diffussionsspärren som blir försämrad på området man värmer?

• Gilla
Erik_X
  • Laddar…
De uppgifter jag har är att man inte ska värma över 103 grader för då angrips diffusionspärren. prova med kokande vatten det är inte över 103 grader vid normalt lufttryck.

Ok, tack för svar.

Undras varför uponor inte bara kan skriva det i klartext.

Då kör jag på med varmluftspickan, men inte till transparens, utan bara tills jag kan forma tillbaka röret till ursprungsform.

• Gilla
Erik_X
  • Laddar…
Man kan iofs. tycka att det kan inte vara någon jättekatastrof om diff. spärren skulle vara skadad på en sträcka av typ 10cm. Den är ju till för att hindra att vattnet syresätts genom att syre tränger igenom plasten.

• Gilla
Erik_X
  • Laddar…
Jo, jag har tänkt så också...
Jag ska väl försöka göra det på "rätt" sätt idag...

Rent generellt så tycker jag att det krävs mycket surfande/frågande när det gäller uponors produkter.
De verkar inte så duktiga på att skriva/delge information.

• Gilla
Erik_X
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.