3 923 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
FTX, solvärme, vattenmantlad pelletskamin
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Det här bekymrar mig lite. Jag vill ju ogärna ha ett hål i mitt klimatskal. Om då FTX-en skall ställas in på ett lätt undertryck så drar jag ju in kalluft genom detta luftintag. Det gör ju att det känns riktigt trist ur energisynpunkt.HansFrisk skrev:
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Twist 20/80 verkar ju vara gjord för att ansluta till uteluft. Vilka fler?
. Moderna eldstäder kräver mycket lite luftöverskott och särskilt när det gäller pelletseldning . Energin som går åt för att värma upp luften som tas in utifrån handlar om en eller någon procent av den energi som du får ut från eldstaden. En öppen spis är det annorlunda med den kräver så mycket luft att verkningsgraden blir mycket låg ca 5-10 % .
Jag har inte räknat nu men hittar på nätet uppgifter om att 20 kg eldad ved kräver i en modern utrustning 80 kubik luft . Det står att luftombytet skall vara minst 5-10% per timme för att slippa mögel fukt etc om 20 kg ved eldats under 10 timmar är det alltså 8 kubik luft per timme som går åt och det blir ett luftombyte på ca 3 % i ett hus som har takhöjd 2,4 meter och är 100 kvadrat . För att göra det enkelt för mig läser jag i en annan tråd i detta forum att det åtgår 150 Wh att värma upp 50 kubikmeter luft 10 grader. Alltså eldas två kilo ved under en timme och luften som tas in är -10 grader så skall denna upp i 20 grader för att ersätta förbrukad inomhusluft åtgår då 72 Watt timmar och eld staden har då samtidigt producerat ca 7000 Watt timmar .
Jag har nu bara gått efter vad andra skirivit i forum och vissa saker haltar anser jag men budskapet är att ersättandet av den luft som tas in för förbränningen måste ersättas och det kommer då att gå åt energi för att få upp denna till rumstemperatur igen . Det är dock en försvinnande liten del av energin som går åt till detta . Det har alltså ingen egentlig betydelse om man tar luften utifrån direkt till förbränningen eller om man tar begagnad inomhusluft som ändock behöver bytas ut . Tas kallluft utifrån måste denna i alla fall värmas upp när den används i förbränningen . Detta har det talats om många gånger i olika trådar i forumet och jag eftersträvar därför inte en långdragen dialog i ämnet . Ovan avser vedeldning men när det gäller pelletseldning är det än mindre andel som går åt för uppvärmning av ersättningsluft
Jag har inte räknat nu men hittar på nätet uppgifter om att 20 kg eldad ved kräver i en modern utrustning 80 kubik luft . Det står att luftombytet skall vara minst 5-10% per timme för att slippa mögel fukt etc om 20 kg ved eldats under 10 timmar är det alltså 8 kubik luft per timme som går åt och det blir ett luftombyte på ca 3 % i ett hus som har takhöjd 2,4 meter och är 100 kvadrat . För att göra det enkelt för mig läser jag i en annan tråd i detta forum att det åtgår 150 Wh att värma upp 50 kubikmeter luft 10 grader. Alltså eldas två kilo ved under en timme och luften som tas in är -10 grader så skall denna upp i 20 grader för att ersätta förbrukad inomhusluft åtgår då 72 Watt timmar och eld staden har då samtidigt producerat ca 7000 Watt timmar .
Jag har nu bara gått efter vad andra skirivit i forum och vissa saker haltar anser jag men budskapet är att ersättandet av den luft som tas in för förbränningen måste ersättas och det kommer då att gå åt energi för att få upp denna till rumstemperatur igen . Det är dock en försvinnande liten del av energin som går åt till detta . Det har alltså ingen egentlig betydelse om man tar luften utifrån direkt till förbränningen eller om man tar begagnad inomhusluft som ändock behöver bytas ut . Tas kallluft utifrån måste denna i alla fall värmas upp när den används i förbränningen . Detta har det talats om många gånger i olika trådar i forumet och jag eftersträvar därför inte en långdragen dialog i ämnet . Ovan avser vedeldning men när det gäller pelletseldning är det än mindre andel som går åt för uppvärmning av ersättningsluft
Jag tror att alla har en anslutning så att du direkt kan ansluta till uteluft om det är det du vill . Jag vet bara att många som har FTX system har just en ventil bakom kamin . Skall anslutning ske till uteluft föreslår jag 300 Watts tändelement för att minimera starttproblem vid extremkyla.
För att en FTX ska fungera bra krävs ett tätt hus, så det är att rekommendera att använda anslutning till uteluft för en kamin. Problemet med det är som HansFrisk indirekt skriver att den kan bli svår att tända. Att använda ett tändelement var ju en smart ide 
Det går väl oftast att varva ner frånluften och samtigt varva upp tilluften på många FTX-aggregat? En liten brytare i närheten av kaminen som automagiskt gör detta, säg i 10-20 minuter, dvs tills brasan tagit sig. Detta borde (jag säger borde eftersom jag spekulerar) vara en enkel match för en händig elektriker. Leta efter agg med potentialfri brytande kontakt, t.ex. Systemair VR400DC.
Det finns tändelement med olika effekt. Vissa har 200 Watt en del andra 250 och sedan slutligen 300 Watts element . Det finns sedan några som kan ligga utanför dessa specifikationer för tändelementen . Det går på en del att byta från ett med lägre effekt till ett med högre . På andra klarar inte elektronikkortet av ett byte till tändelement med högre effekt.
Vissa kaminer klarar även automatiskt det lätta undertryck som ett FTX system skapar då kaminen själv reglerar rökgasfläkten så att rätt tryck erhålles . det är kaminer som inom ett givet effektläge själv klarar av att optimera förbränningen. På andra kaminer ställer man manuellt in vilket varvtal en rökgasfläkt skall ha på ett visst effektläge . På kaminer som inte har rökgasfläkt utan bara en förbränningsfläkt måste trots nackdelerna som kan uppstå uteluftsanslutning ske om det finns undertryck i huset som vid FTX. Det finns en ventil med ett spjäll i som kan öppans och stängas . Spjället kan hållas öppen när pelletskamin är i drift så att luft som kommer in till absolut största del går till pelletskamin.
Vissa kaminer klarar även automatiskt det lätta undertryck som ett FTX system skapar då kaminen själv reglerar rökgasfläkten så att rätt tryck erhålles . det är kaminer som inom ett givet effektläge själv klarar av att optimera förbränningen. På andra kaminer ställer man manuellt in vilket varvtal en rökgasfläkt skall ha på ett visst effektläge . På kaminer som inte har rökgasfläkt utan bara en förbränningsfläkt måste trots nackdelerna som kan uppstå uteluftsanslutning ske om det finns undertryck i huset som vid FTX. Det finns en ventil med ett spjäll i som kan öppans och stängas . Spjället kan hållas öppen när pelletskamin är i drift så att luft som kommer in till absolut största del går till pelletskamin.
Redigerat:
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Nu är ju tilluften inte ett problem primärt när kaminen är igång som flertalet av er också har kommenterat. Problemet uppstår ju ffa när kaminen inte går (hade tänkt mig en kamin med automatisk stopp och start). Jag vill ju inte dra in luft i huset någon annanstans än genom FTX-systemet. Det innebär ju en ren energiförlust.
Nu blir det ju KNX i nästan hela huset men jag kan inte riktigt se framför mig hur jag skall få ut en signal när pelletskaminen vill starta (dvs minutrarna innan) för att reglera FTX-systemet. Någon som har gjort något liknande?
Nu blir det ju KNX i nästan hela huset men jag kan inte riktigt se framför mig hur jag skall få ut en signal när pelletskaminen vill starta (dvs minutrarna innan) för att reglera FTX-systemet. Någon som har gjort något liknande?
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Det har jag inte hört. Rökgaserna har större volymflöde än tilluften.
T formade automatspjäll som är mekaniska kan användas har jag fått reda på . En anslutning till uteluft . Spjäll sitter sedan vertíkalt nedåt med öppning inne och sedan en anslutning mot luftintag på kamin. När kamin startar medför rökgasfläkten att det bildas ett undertryck och varm och kall inomhusluft blandas så att det inte blir för kallt för att kamin skall tända . När kamin sedan är i drift minskar hastigheten på rökgasfläkten och undertrycket minskar varvid spjället stängs och endast utomhusluft används . När kamin stannar är spjället stängt och ingen luft kommer in i bostaden från luftintaget. Det kan jämföras med en dragregulator och Energibiten i Nyköping har hjälpt kunder med detta vid installation
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden