Jag har en beredare där eldriften (1kw / 220 V) är kompleterad med en batterislinga för uppvärmning via bergvärmen. Beredaren är en Nibe PCU EL100 L och har fungerat klanderfritt i minst 5 år. Nu plötsligt ger beredaren inte ut mer än ca 25 gradigt vatten. Jag har mätt slingan i beredaren som ger ett värde på drygt 4 Amp (och den går till noll när jag bryter med termostaten"). Jag tolkar det som att värmeslingan är hel, eller har jag fel?? Termostatfel ??
 
Inte så att värmepumpen kyler din Varmvattenberedare då?
Hade din VVB en slinga från början altså?
 
Koppla bort elsladdarna till elvärmeslingan i VVB och resitansmät den.
Om den som du säger är på 1 KW och 230V så skall mätaren då visa ca 53 Ohm om den är hel.
Är den hel så är det bara att gå vidare och mäta termostaten att den ger ut ström när det klickar till i den.
 
Om elpatronen i beredaren drar 4A ger den nästan 1kW, så den kan det inte vara.
Blandningsventilen har kanske gett upp i så fall?
 
Att elpatronen är hel är nog inget att fundera på..

Men beskriv ditt problem, får du aldrig varmare vatten är 25 grader? Är det din primära källa för varmvatten, eller har din VP inbyggd VVB också?
 
Redigerat:
Jag renoverade nyligen en VVB-Blandare där en kalkbit lossnat från tanken och satt sig i ventilen, med resultat att det var relativt öppet mellan kallvatten och varm-UT.

Jag motionerade ventilen, det hjälpte tills jag tog ned hela beredaren och rensade ut all kalk.
Nu sitter det ett filter innan blandaren så man kan rensa och slippa kalken i ventilen.
 
Tack för era svar. Denna vvb är en extra beredare för att värma upp mitt badkar (och för att förhindra att varmvattnet tar slut i resten av huset när jag badar:) . Huset har 4 lägenheter. Värmepumpen (i källaren) har en inbyggd vvb som klarar av uppvärmningen av varmvattnet i hela huset (förutom när jag badar då). Jag märker direkt att varmvattnet inte kommer från den extra beredaren som jag har i badrummet, eftersom det tar betydligt längre tid innan varmvattnet kommer. Å så tar det som sagt, slut å hyresgästerna klagar:(
 
kurt01 skrev:
Jag har en beredare där eldriften (1kw / 220 V) är kompleterad med en batterislinga för uppvärmning via bergvärmen. Beredaren är en Nibe PCU EL100 L och har fungerat klanderfritt i minst 5 år. Nu plötsligt ger beredaren inte ut mer än ca 25 gradigt vatten. Jag har mätt slingan i beredaren som ger ett värde på drygt 4 Amp (och den går till noll när jag bryter med termostaten"). Jag tolkar det som att värmeslingan är hel, eller har jag fel?? Termostatfel ??
Hej! Om du tittar under locket på termostaten så sitter det en temperaturbegränsare som brukar lösa ut så kolla den.
 
Tack för tipset men den har jag redan kollat
 
kurt01 skrev:
Tack för tipset men den har jag redan kollat
Hej Vet du om den är 1-fas kopplad(stickpropp) eller om den är 2-faskopplad.
 
Provat blandaren?
Om du känner vid ingången till blandaren så vet du om vattnet är varmt dessutom.
 
Nja, det verkar inte hända nåt med blandningsventilen trots att jag "motionerade" den ett par gånger. Det är bara ljummet vatten in till blandaren.
svar till växelventil; 1 fas
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.