Hej,

Har verkligen försökt leta på både Google och byggahus.se efter "värmeväxlare vatten till luft" men får bara resultat på en massa värmepumsdiskussioner etc. Vet inte riktigt vad jag skall söka på :confused:

Det jag funderar på är att växla värme från mitt radiatorsystem till luft (vi har fjärrvärme/vattenburet enrörssystem) och vet inte om det jag efterfrågar ens finns.

Anledningen är att vi har ett vardagsrum/kök med en vägg vill sätta in skjutdörrar på i stort sätt hela väggen, ... problemet är bara att det sitter två radiatorer vid denna vägg :( ... dessa skulle vi vilja ha bort.

Finns det någon enkel växlare att växla från ett befintligt vattenburet radiatorsystem till luft? Om det finns hur effektivt skulle det då vara att växla för att värma upp 40 kvm?

Ok, tack ska ni ha! Konvektorer?

Inte riktigt vad jag letar efter eftersom det inte är särskilt snyggt med sådana grejor hängande på väggen/taket. Jag tänkte mig en växlare gömd på lämpligt ställe för att sedan leda den uppvärmda luften i ventilationsrör till valda platser i rummet, typ i innertaket bort till väggen där skjutdörren/fönstren skall placeras. Enbart lite diskreta ventiler i taket, luften tänkte jag mig ta utifrån. Är detta ett tänkbart system och vad behövs då?

Tack igen!

nån typ av värmåtervinningsaggregat kanske?

Golvkonvektorn göms i golvet så den syns inte eller hängs inte på väggen.
Du skriver ju "enkel växlare att växla från ett befintligt vattenburet radiatorsystem till luft" , det enklaste som finns är en konvektor. Om denna sänks ned och göms i golvet så kommer värmen där den ska, framför glaspartiet.

@largab: Yes, kollade in den via din länk, ... om man kunde vända på den så den blåste neråt så hade det varit riktigt intressant. Golvet är en betongplatta.

@byggbävern: Detta var riktigt intressant! Tack för det tipset, nu kanske jag kan gå vidare :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.