Vi har nu snart byggt om hela vår hus och turen har kommit till att få på lite färg på murstocken. Vi hade tidigare problem med tjärgenomslag och det stank verkligen i hela huset. Enligt den skorstensexpert vi anlitade berodde det på att pelletseldning ger för låga rökgastemperaturer eller nåt i den stilen och vi har därför nu satt i ett rör i den pipan så att det ska vara tätt. Skorstenen har också fått ny plåt ovan taket och ny puts inne i huset. Trots detta tycker vi att det luktar lite fortfarande. Självklart finns det tjära kvar i teglet i själva murstocken och det är väl säkert den som ger sig till känna emellanåt. Skulle ju helst slippa lukten så vi funderar på om det går att måla murstocken med spärrfärg eller liknande? Kan man göra det, eller blir det problem för att den inte kan "andas" då eller nåt? Vad kan man göra annars? Kan tillägga att murstocken kommer att användas, både för pelletseldning (som värmer hela huset) samt för eldning i vedspis och braskamin för "mys" och tillskottsvärme.