Kan man planera ett golvvärmesystem själv?
Finns det några grundregler (typ längd på slingorna, dimension, cc avstånd mm) som man kan använda sig av för att rita in slingor själv? Eller är det mer komplicerat än man tror?
Spelar typ av fördelare och cirkulationspump mm in när man planerar slingdragning eller kan man bestämma det i efterhand?
Nån som har några tips?

• Gilla
Niklas Wulff
  • Laddar…
Jag har planerat, byggt, kopplat och driftsatt mina golvvärmesystem själv, har till och med konstruerat shuntarna själv, så bevisligen går det.

Det finns tumregler som man kan förhålla sig till, vad är det för system du är ute efter? Jag har mest erfarenhet av ingjutna system i platta på mark.

Gå in på LK och Uponors sidor så finns det information om hur det skall vara. Någon av dem har en "golvvärmehandboken" i pdf har jag för mig. Men jag tror att de gör en ritning åt dig gratis om man ber snällt.

pelle242 skrev:
Gå in på LK och Uponors sidor så finns det information om hur det skall vara. Någon av dem har en "golvvärmehandboken" i pdf har jag för mig. Men jag tror att de gör en ritning åt dig gratis om man ber snällt.
Man behöver knappt ens be snällt. Både Uponor och LK var väldigt tillmötesgående när vi planerade vårt golvvärmsystem. De gjorde bägge två förläggningsritningar med materialspecifikation och bägge två svarade snabbt och trevligt på alla korkade frågor som jag kom med. Med andra ord; ödsla inte tid på att försöka skapa en egen ritning och planering när det finns folk som är proffs på det som dessutom gör det gratis.

Jag har LK system och ringde dem när jag skulle komplettera för en tillbyggnad. De skickade ritningar, materialspecifikation och injustering till mig utan kostnad.

Mvh,
Anders

Oj! När man läser på deras hemsidor så verkar det som att man måste gå via återförsäljare men då ska jag genast kontakta dem för hjälp. Verkar ju onekligen snabbast. Tack för svar!

Jag fick en kontaktperson på LK via återförsäljaren, ja... (golvvärmebutiken.se).

• Gilla
Snappe
  • Laddar…
Jag skickade bara ett mail till den "allmänna" mailadressen (typ info@företaget.se) som de har på sina hemsidor och det var inget problem.

Återkoppling:
Jag skickade ett mail till LK och fick snabbt svar och nu sitter jag här med färdiga ritningar. Tack för tipsen 😊

• Gilla
Niklas Wulff
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.