Hej
Vi bor i en vindsvåning med vattenburen golvvärme. Vi ska skära ut en del av lägenhetsytan 3x1,6m och omvandla till en terass. Det ligger slingor även på denna yta, enligt leverantören är det svårt och riskabelt att kapa slingorna och nästintill omöjligt om de visar sig vara nedgjutna i betongen.
Så vi funderar på ett alternativ där man isolerar slingorna, vi lägger helt enkelt på isolering innan vi sätter dit tätskiktet. Någon som gjort något liknande?
Att byta till glykol tror jag blir svårt då lägenheten totalt har 6 olika slingor som drivs av samma system.
Några tips på lösningar?
Vi bor i en vindsvåning med vattenburen golvvärme. Vi ska skära ut en del av lägenhetsytan 3x1,6m och omvandla till en terass. Det ligger slingor även på denna yta, enligt leverantören är det svårt och riskabelt att kapa slingorna och nästintill omöjligt om de visar sig vara nedgjutna i betongen.
Så vi funderar på ett alternativ där man isolerar slingorna, vi lägger helt enkelt på isolering innan vi sätter dit tätskiktet. Någon som gjort något liknande?
Att byta till glykol tror jag blir svårt då lägenheten totalt har 6 olika slingor som drivs av samma system.
Några tips på lösningar?
Nackdelen med glykol är ändå att det kommer bli en enorm förlust av energi på terassen vilket i min mening helt utesluter glykol. Men att isolera in slingorna och bygga ett korrekt "tak" över dom eller att ta bort den slingan som går ut i terassen och ersätta förlusten med en radiator/ny golvslinga
Problemet är just det att de troligen inte går att ta bort... Men vi har inte öppnat upp golvet ännu så det finns en liten chans. Som du ser på ritningen (inte helt säkert att det är lagt enligt ritningen då det är ett förslag från uponor) men det är x-antal slingor som går på den ytan där terassen ska vara Markbeläggningen kommer gjutas i betong.
Är det någon skillnad i effekt på glykol och vanligt vatten? Kan hela systemet laddas med glykol?
Är det någon skillnad i effekt på glykol och vanligt vatten? Kan hela systemet laddas med glykol?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst kan hela systemet fyllas med glykol. Men jag fattar det som att du bort i en bostadsrättsförening och då fyller man inte hela systemet med glykol!! Man monterar en växlare innan den berörarda golvvärmefördelaren och kör endast den på glykol, problemet är om terassen är öppen blir avkylningen enorm på vintern. Vill man göra det riktigt så får ni fräsa/såga ner nya slingor i dom rummen vars rör går genom "terassen" alt, byta ut dessa rummens uppvärmning mot radiatorer. Den sistnämnda är en betydligt billigare lösning. Allt detta blir givetvis annorlunda om er terass istället blir ett uppvärmt uterum då är glykol ett alternativ.
Redigerat:
Ja precis det är en bostadsrätt.
Jag får nog försöka göra den till ett "uterum" så gott det går. Jag har en rätt stor växt och trädsamling på vår andra terass, så en uppvärmd terass på vintern är egentligen lysande ur växtsynpunkt.
Värme förlusten är egentligen inte mitt stora problem, men jag vill ju inte att de ska frysa sönder och orsaka en vattenskada i bjälklaget där de är nedgjutna.
Jag får nog försöka göra den till ett "uterum" så gott det går. Jag har en rätt stor växt och trädsamling på vår andra terass, så en uppvärmd terass på vintern är egentligen lysande ur växtsynpunkt.
Värme förlusten är egentligen inte mitt stora problem, men jag vill ju inte att de ska frysa sönder och orsaka en vattenskada i bjälklaget där de är nedgjutna.
Liknande trådar
-
Vilket tätskikt/ytskikskall man ha på betong - takterass ovanpå garage
Altan & Uteplats -
Vilken olja ska jag använda till terassen?
Altan & Uteplats -
Kommer terassen hålla? Vill bygga mur/odlingslådor med murblock
Byggmaterial & Byggteknik -
Demidekk terasslasyr till trämöbler
Färg, Måla & Tapetsera -
Varför fungerar inte min vattenburna golvvärme?
Värme allmänt