1 659 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Bygga ut huset, byta värme system eller uppgradera/komplettera befintligt?
Hejsan,
Vi har ett enplans Myresjöhus på torpargrund ca 120 m2 boyta. Uppvärmningen idag är luftburen värme i via till-luften i taket. Har en Bacho ACF som återfinner frånluften och en Bacho ACJ som matar på med elvärme. Dessa installerades då huset byggdes -89. Vi har en ganska hög el konsumption för husets storlek, ca 20 000Kwh/år inkl hh el.
Vi skall nu bygga ut huset i vinkel med en platta på mmark på ca 50 m2. Detta skall bli till två extra sovrum samt ökning av arean i vardagsrummet.
Så till min fråga, vad skall jag göra för att få ner elförbrukningen? Skall man satsa på att lägga golvvärme i hela huset när man ganska enkelt kan få det ingjutet i nya plattan? Har som sagt inget vattenburet idag så det blir ju ett väldigt stort projekt
Finns det några nya effektiva återvinnings system/ nya el värmeaggregat som kan vara ekonomiska? Eller kanske komplettera med llvp?
Jag är i dagsläget ganska nöjd med luftburen värme, störs inte av några oljud eller liknande, blir bara väldigt irriterad då elräkningen kommer.
Tar gärna emot era förslag!
Mvh
Andreas
Vi har ett enplans Myresjöhus på torpargrund ca 120 m2 boyta. Uppvärmningen idag är luftburen värme i via till-luften i taket. Har en Bacho ACF som återfinner frånluften och en Bacho ACJ som matar på med elvärme. Dessa installerades då huset byggdes -89. Vi har en ganska hög el konsumption för husets storlek, ca 20 000Kwh/år inkl hh el.
Vi skall nu bygga ut huset i vinkel med en platta på mmark på ca 50 m2. Detta skall bli till två extra sovrum samt ökning av arean i vardagsrummet.
Så till min fråga, vad skall jag göra för att få ner elförbrukningen? Skall man satsa på att lägga golvvärme i hela huset när man ganska enkelt kan få det ingjutet i nya plattan? Har som sagt inget vattenburet idag så det blir ju ett väldigt stort projekt
Finns det några nya effektiva återvinnings system/ nya el värmeaggregat som kan vara ekonomiska? Eller kanske komplettera med llvp?
Jag är i dagsläget ganska nöjd med luftburen värme, störs inte av några oljud eller liknande, blir bara väldigt irriterad då elräkningen kommer.
Tar gärna emot era förslag!
Mvh
Andreas
1 eller 2 llvp kan också vara ett alternativ, ev med kompletterande FTX-ventsystem. Eftersom utbyggnaden består av största delen sovrum känns det lite overkill med golvvärme där kanske beroende på hur lätt det är att dra fram vattenradiatorer i gamla delen.
Isolera den nya platta, sedan golvvärme, som huggan skrev. Dra ett rör in till gamla delen av huset, och installera ett lågtempelement där. Du kan tom komplettera detta element med konvektor. Dvs en fläkt under, då kommer det cirkulera bra. Sedan en LuftVatten-värmepump på utsidan av nya delen av huset. Glöm inte att förbereda för att kondensvatten från pumpen ska gå ner i dagvattnet.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tackar för svaren. Verkar som om vattenburet är att rekomendera. Om så blir fallet skulle jag helst dra golvvärme i hela huset men är rädd att det blir ett enormt projekt projekt. Har kommit till den punkt då det är dags at gjuta plattan men är lite osäker på vilken nivå jag skall lägga den. Valet står mellan samma höjd som befintligt golvspån, vilket gör att jag måste riva upp alla gamla och lägga nya spårade skivor eller om jag skall höja platan ca 13-16 mm och lägga celplast skivor typ LK eller Upnor. Det blir tyvärr før mycket problem att lägga spårade skivor ovanpå mina gamla pga bygghöjden. Vad tror ni är smartaste alternativet? Till saken hör att jag planerar att byta övergolv i större delen av huset.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden