Hej!

Jag har ett bergvärmesystem och har precis upptäckt en vattenläcka.
I mitt garage har jag två vattenburna radiatorer som försörjs via rör
gjutna i plattan. Det finns ett blötare område på plattan där läckan återfinns.

Vad ska jag göra?

Jag kan inte sektionera systemet dvs stänga någon kran för denna sektion.
Jag har fyllt på vatten i systemet för att spara pumpen.
Det gör inget att garageplattan blir blöt.

Hur tror ni försäkringsbolaget resonerar?
 
Första frågan är ju exakt var vattenläckan kommer ifrån. Murphys lag för vattenläckor är ju i princip att en vattenläcka i allmänhet kan visa sig ha uppstått precis varsomhelst utan där man upptäcker den :p

Vet du med säkerhet att det är just värmesystemet som läcker, och att det inte kommer utifrån?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Första frågan är ju exakt var vattenläckan kommer ifrån. Murphys lag för vattenläckor är ju i princip att en vattenläcka i allmänhet kan visa sig ha uppstått precis varsomhelst utan där man upptäcker den :p

Vet du med säkerhet att det är just värmesystemet som läcker, och att det inte kommer utifrån?
Ja, jag är helt säker!
 
Då ringer man försäkringsbolaget och anmäler vattenskada. Sen tar man in offerter på jobbet samt bråkar med försäkringsbolaget om ersättning. Normalt och beroende på det finstilta i försäkringsbrevet ska skadan ersättas, dvs du ska ha ut vad det kostar att leja ut hela jobbet.
Sen kan du komma överens med försäkringsbolaget om du vill att få ut ersättningen i pengar och göra jobbet själv, men det är lite av en smaksak. Skas det brytas upp cementgolv så skulle jag nog välja att låta försäkringsbolaget betala hantverkare som gör slitgörat medan jag sitter och tittar på med ett glas i handen med dryck och isbitar i, men det är ju jag det.
 
Försäkringsbolaget ersätter inte skadan om rören är äldre än 30 år. Kan vara bra att känna till.
Blev till att bila upp skiten själv, sen tog jag hit en rörkrökare som hjälpte mig att byta rören.
Nu har jag gjutit igen golvet så nu är ställningen återställd:)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
M Marbo skrev:
Försäkringsbolaget ersätter inte skadan om rören är äldre än 30 år. Kan vara bra att känna till.
Blev till att bila upp skiten själv, sen tog jag hit en rörkrökare som hjälpte mig att byta rören.
Nu har jag gjutit igen golvet så nu är ställningen återställd:)
Byt försäkringsbolag.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.