Fick byta ut bergvärmepump i vintras. Valde en nibe då de sa att jag kan fortsätta med mitt borrhål och borra senare då jag har råd, eftersom pumpen kan anpassa vad den skickar ut osv..

Nu när hösten är här och det blivit kallare tycker jag kB in och ut känns oroväckande.

Redan nu vid -2 grader är kB ut -6/ in -3.

Är det här normalt, blir fundersam Hur det här ska funka vid -20grader.

R
Nibe modell ? storlek borrhålsdjup

R rävlyan skrev:
Nibe modell ? storlek borrhålsdjup
1255 borrdjupet är 150m

R
Glömde storlek kw

R rävlyan skrev:
Glömde storlek kw
Oj förlåt 3-12kw

Vad var det för storlek och modell på den gamla värmepumpen?

L lordi skrev:
Vad var det för storlek och modell på den gamla värmepumpen?
Den gamla var en ivt greenline c9. 6kw tror jag det var

R
Vilken kurva har du på värmen nu , har du radiatorer så behöver dom lite högre temp , stora ( gamla ) eller små radiatorer som normalt i nya hus , på dina breddgrader behövs lite högre kurva , annars ligger nivån på vid noll grader ca + 45C till radiatorerna
Nytt eller gammalt hus
150 är lite för kort det ger ca 50 w per meter hål och det behövs nog 200 meter

R rävlyan skrev:
Vilken kurva har du på värmen nu , har du radiatorer så behöver dom lite högre temp , stora ( gamla ) eller små radiatorer som normalt i nya hus , på dina breddgrader behövs lite högre kurva , annars ligger nivån på vid noll grader ca + 45C till radiatorerna
Nytt eller gammalt hus
150 är lite för kort det ger ca 50 w per meter hål och det behövs nog 200 meter
Lagt kurvan på 6an. Har stora radiatorer. Förstår inte riktigt vad du menar bör jag höja kurvan?

Jo att det är för grunt är jag medveten om tanken är att borra om 3år. Enligt installatören var det hel lugnt med den här pumpen, därför jag köpte den. Men blev brydd då kb låg som den gjorde redan nu, om hålet kan frysa

Finns det någon parameter för lägsta tillåtna köldbärar temperatur? Om du inte begränsar det så kommer ju pumpen att köra så hårt den behöver för att hålla huset varmt.

Man kan ju tänka sig varianter där man kompleterar hålet med en luftvärmeväxlare för att avlasta hålet och ev värma det lite när det är lite varmare ute. Men det är ju knappast aktuellt så här års. Markvärme är ju ytterligare ett alternativ till att borra mer.

D Daniel 109 skrev:
Finns det någon parameter för lägsta tillåtna köldbärar temperatur? Om du inte begränsar det så kommer ju pumpen att köra så hårt den behöver för att hålla huset varmt.

Man kan ju tänka sig varianter där man kompleterar hålet med en luftvärmeväxlare för att avlasta hålet och ev värma det lite när det är lite varmare ute. Men det är ju knappast aktuellt så här års. Markvärme är ju ytterligare ett alternativ till att borra mer.
Jo det är begränsat till lägst -8 ut.

Tycker alla nibe försäljare säger att den ska kunna anpassa sig så om alternativet att den ska fungera är att borra mer, då är jag ju lurad

Köldbäraren i sig fryser nånstans vid -20 om det är 30% etanol.
Larm/avstängning på VP är en inställningsfråga men -10 kan vara vanligt.
Å andra sidan har verkningsgraden minskat mycket och risken att du fryser borran ökat.
Kan inte 1255 inställningar. Går det att justera upp minvärdet för KB och få pumpen att anpassa sitt effektuttag efter det?
Edit: såg att du skrev -8 som inställt minvärde nyss

R
K Konradsson87 skrev:
Lagt kurvan på 6an
Inte höja kurvan , var mera som att veta vad du har den på nu , klarar du värmen på den kurvan så är det bra , inställningen på kurva är i förhållande till värmen i huset , den får man pröva sig fram till för varje hus
Vad har du för temp ut nu , kurva 9 ( fabriks ) ska ge ca 40 C ut normalt enligt manualen

Som Daniel 109 var inne på ovan så kan du koppla borrhålet i serie med lite extra slang i ytjord. Det kanske inte är en optimal kombo men den fungerar. Min svärfar har det så.

Har man aktiv styrning av flödet kan man även ha slangar i luften. Men det tillför ju inget om utetemperaturen är lägre än ködbäraren. Men det kan minska utaget från hålet på årsbasis.

Men det finns alternativ till att borra mer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.