Medlem
· Västra Götalands
· 15 inlägg
Hej!
Vi har vattenburen golvvärme i huset men nu är det så att det blivit kallt i sovrummet och när jag känner på röret/slangen till det sovrummet i ”centralen” (se bild) så är det kallt trots att termostaten står på max.
Tänkte jag skulle byta ut stryrdonet mot en sån där svart ”plupp” som vi har på ett par av de andra rummen. Vad kallas dessa? Var kan jag köpa dom?
Vi har vattenburen golvvärme i huset men nu är det så att det blivit kallt i sovrummet och när jag känner på röret/slangen till det sovrummet i ”centralen” (se bild) så är det kallt trots att termostaten står på max.
Tänkte jag skulle byta ut stryrdonet mot en sån där svart ”plupp” som vi har på ett par av de andra rummen. Vad kallas dessa? Var kan jag köpa dom?
Är det donen eller centralen som är felaktig , du kan flytta ett av dom andra och se vad som händer,. är dom båda som hänger kopplade till samma plintar i centralen, hur många utgångar finns i centralen, mer än 5 så kan flytta över till en ledig. Som sista utväg går det att koppla in dom donen paralellt på varsin annan utgång
Medlem
· Västra Götalands
· 15 inlägg
Jag provade att skruva av styrdonet helt och då blev det varmt. Men nu när jag ska skruva tillbaka det så vill det inte gänga. Måste man skruva tillbaka på något speciellt sätt?
Update: Jag hittade en låda med plasthattar som husets förra ägare hade sparat undan så satte på en sådan istället och den gängade som den skulle.
Update: Jag hittade en låda med plasthattar som husets förra ägare hade sparat undan så satte på en sådan istället och den gängade som den skulle.
Redigerat:
I bland får man trycka ner donet rätt hårt och gänga på lite försiktigt, det är fingänga, Det med plasthatten är bra, kan du mäta tempen ut och tillbaka på slingan så är ett riktvärde på ca 3 - 4 C som är normalt. Vad regleras värmen ut med, en shunt eller VPG guspersson skrev:
Medlem
· Västra Götalands
· 15 inlägg
Ok, tyckte jag tryckte hårt men fick inte till det ändå. Jag kör på plasthatten tills vidare. Tyvärr ingen aning om vad värmen ut regleras med, har noll koll på det här. Tack för hjälp i alla fall!J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara