Hej! Ny på forumet och ny husägare.

Mitt hus är från tidigt 1900tal, med direkt-el

Jag håller på att renovera, vi ska in med ny el, nya ytskikt, golv, värmesystem, kamin. Bland annat.

Tanken är att satsa på en luft/vattenpump.
Och sätta in nya Radiatorer.

Jag har haft ute lite firmor som lämnat offerter och alla har olika lösningar på dragning av rör.

Det är trägolv i hela huset och en firma rekommenderade att såga ut och lägga ner rören i golven och en annan rekommenderade att tilläggsisolera invändigt och dra pex rör på väggarna.

Vi skall lägga paket golv i hela huset så jag har inga problem att göra åverkan på trägolvet, men hur går detta till egentligen, om man sågar ut "rörvägar i golvet" hur läggar man igen dessa?

Om man väljer att dra i "väggarna" räcker det att man reglar med 45or, drar på spånskiva och gips?

Vilken lösning tror ni blir smidigast? Min snickare skall göra förarbetet, men han vet inte heller vilket som är att föredra.

Många frågor, men jag hoppas ni har översikt med det

J
Jag skulle välja synligt. Har dragit om en bit. Blev inbyggt i vägg. När jag i efterhand förstår att dagens rör tätar mha en oring så är jag tveksam över livslängden. Ett alternativ som föreslogs var pex med alufilm (för att syre inte ska diffundera in i värmesystemet) - då kan rören gå krokiga vägar och i teorin bytas, men det måste finnas åtkomst för kopplingspunkter och som jag förstår systemet är uppbyggt så hade det blivit en bökig lösning.

De gamla systemen i mitt hus är inte vackra, och mellan våningarna går det dolt med, antar jag, dolda skarvar. Men iom att mycket är utanpåliggande känns det ändå tryggt. Gör man det smart tror jag det går att få hyfsat enkelt och prydligt.

J JohanLun skrev:
Jag skulle välja synligt. Har dragit om en bit. Blev inbyggt i vägg. När jag i efterhand förstår att dagens rör tätar mha en oring så är jag tveksam över livslängden. Ett alternativ som föreslogs var pex med alufilm (för att syre inte ska diffundera in i värmesystemet) - då kan rören gå krokiga vägar och i teorin bytas, men det måste finnas åtkomst för kopplingspunkter och som jag förstår systemet är uppbyggt så hade det blivit en bökig lösning.

De gamla systemen i mitt hus är inte vackra, och mellan våningarna går det dolt med, antar jag, dolda skarvar. Men iom att mycket är utanpåliggande känns det ändå tryggt. Gör man det smart tror jag det går att få hyfsat enkelt och prydligt.
Tyvärr så är utanpåliggande uteslutet. Men tack för din åsikt

Ska ni inte använda dom gamla golven? Isf skulle jag lagt golvvärme då lvvpen kommer få en lägre arbetstemperatur i värmesystemet och inte behöva jobba lika hårt dom dagar de är riktigt kallt, gissar att de blir ungefär samma materialkostnad!?

Golvvärme är inget alternativ om ni ändå ska byta ut golvet? Går ju att lägga i 22 mm spånskivor. Jag ångrar att vi inte gjorde det i hela huset när vi renoverade (jag snålade)

• Gilla
ErikFr
  • Laddar…
är det enplan med bra takhöjd kan golvvärme vara ett alternativ

J jenslun skrev:
Ska ni inte använda dom gamla golven? Isf skulle jag lagt golvvärme då lvvpen kommer få en lägre arbetstemperatur i värmesystemet och inte behöva jobba lika hårt dom dagar de är riktigt kallt, gissar att de blir ungefär samma materialkostnad!?

Vi tänkte lägga nytt paketgolv i hela huset. 1 och halvplansvilla med 220 i takhöjd, så jag vill inte bygga upp golvet mycket.

Martin Berggren Martin Berggren skrev:
är det enplan med bra takhöjd kan golvvärme vara ett alternativ
En och halvplan. 220 i takhöjd på undervåningen.

M Mawe85 skrev:
Golvvärme är inget alternativ om ni ändå ska byta ut golvet? Går ju att lägga i 22 mm spånskivor. Jag ångrar att vi inte gjorde det i hela huset när vi renoverade (jag snålade)
Trägolvet som är nu, är absolut fint, tanken är att lägga pakett uppepå, endast 220 i takhöjd tyvärr.

Carlbb Carlbb skrev:
Trägolvet som är nu, är absolut fint, tanken är att lägga pakett uppepå, endast 220 i takhöjd tyvärr.
Dra upp golvet under och lägg spånskivor på det så förlorar du inte takhöjd. Så kan du regla upp extra och kanske isolera extra när du ändå är igång. Det är värt det. Golvvärme är så mycket behagligare än radiatorer.

Golvvärmen tar ju enbart 22mm + ytgolvet, din plånbok och din lvvp kommer tacka dej! Dessutom bra komfort, varmt om fötterna, då kan du tom hålla tempen nere ytligare, säg max 32 grader i golvvärmesysyemet, tadiatorer behöver ju betydligt högre temp, 55? Kanske högre!

jag har behållt de gamla trägolvet från 30 talet och lagt golvvärme under de, mycke pyssel blir de då men så bra! sänkt ner spårade spånskivor o fräst ner slangen genom golvbjälklag o sen tillbaka med de gamla planken.

J jenslun skrev:
Golvvärmen tar ju enbart 22mm + ytgolvet, din plånbok och din lvvp kommer tacka dej! Dessutom bra komfort, varmt om fötterna, då kan du tom hålla tempen nere ytligare, säg max 32 grader i golvvärmesysyemet, tadiatorer behöver ju betydligt högre temp, 55? Kanske högre!

jag har behållt de gamla trägolvet från 30 talet och lagt golvvärme under de, mycke pyssel blir de då men så bra! sänkt ner spårade spånskivor o fräst ner slangen genom golvbjälklag o sen tillbaka med de gamla planken.
Men hur fungerar det praktiskt, om jag skall lägga det på de gamla golven, spånskiva på golven, i med rören, sen någon plåt över och sen på med pakett?

Inte alls inläst på golvvärme tyvärr

Ett exempel på hur man gör, är dock osäker på den åldersbeständiga plasten, jag har struntat i allt vad plast heter då de inte fanns sånt i hus förr o ikte vill ändra allt för mycke på ”tätheten ”, kolla lk’s monteringsanvisning vad den säger. Finns lite olika tillverkare o lk är en av dom

J
Spara gamla golv till någon framtida ägare är ett plus. Moderna flytande parkettgolv är mindre kul, speciellt om golvet inte är 109% rakt, då kommer det glappa.

Golvvärme utan att fylla på isolering under tror jag är att elda för råttorna. Ska du ändå massakrera det gamla och göra så mkt jobb, riv ut det gamla och börja om.

Själv gillar jag massiva golv. Finns äkta spikad fiskbensparkett som vad jag förstår konstigt nog inte är så oerhört mycket dyrare än ett flytande märkesparkett.

Nu vet jag inte hur huset ser ut idag, men det är lätt att"döda" ett gammalt hus genom att byta ut alla ytskikt, dörrar, fönster etc. Ofta är de gamla i fantastisk kvalitet. Vad gäller foder (dvs listen kring dörrkarmen) finns nytillverkat med rätt gammal bredd och profil, men det finns inte på byggvaruhusen. Det gör stor skillnad, så vill du behålla gammal stil, var jättenoga i materialval. Har man inte renoverat förut och inte koll på detaljerna kan ett gammalt totalrenoverat hus bli fruktansvärt sterilt och trist.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.