S straffarbete skrev:
Bild med lite mer översikt, allt är bara ditställt i väntan på sockelben m.m.
ser ut att vara en c550 och det är glasöppningarna som ger mest värme. Teoretiskt är det lite nära och märker du att det torkar ur skivhörnet onödigt mycket så såga bort en trekant så blir det dessutom enl anvisningarna

Teknisk ritning som visar tillåtet område för brännbar byggnadsdel nära en spishäll, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack, hittade nu denna installationsanvisning för 550 där det i alla fall framgår att köksskåpet är lugnt, men som du säger kan man behöva snedda av det lite men behöver iaf inte komma upp i 50cm

• Teknisk ritning visar tillåtet område för brännbart material nära en spishäll, med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mr Marqs skrev:
Vad har jag kommit med för problem? :thinking:
Att plåten leder värme, det glömde jag skriva :-)
Så man måste tänka på luftningen.

S straffarbete skrev:
Bild med lite mer översikt, allt är bara ditställt i väntan på sockelben m.m.
I det här fallet hade jag kört på pragmatiskt.

Avståndet är säkert mindre än monteringsanvisning förskriver, men...det är på ställe där du har konstant uppsyn (inte dolt i bjälklag). Kör på som det är och känn efter hur varmt det blir. Blir det rejält varmt, så överväg att snedsåga av en bit eller sätt ett strålningskydd på kaminen.

Brännbart material får inte bli varmare än 100 grader så det kan vara en referens.

• Gilla
straffarbete
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
I det här fallet hade jag kört på pragmatiskt.

Avståndet är säkert mindre än monteringsanvisning förskriver, men...det är på ställe där du har konstant uppsyn (inte dolt i bjälklag). Kör på som det är och känn efter hur varmt det blir. Blir det rejält varmt, så överväg att snedsåga av en bit eller sätt ett strålningskydd på kaminen.

Brännbart material får inte bli varmare än 100 grader så det kan vara en referens.
80 grader om det är en yta man kan komma i kontakt med och bränna sig.

Ok, vi brukar inte direkt hårdelda den kaminen så jag kör nog på att montera som den är, sen om den känns varm i vinter så rundar jag av den lite

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.