5 322 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Bänkskiva nära kamin
ser ut att vara en c550 och det är glasöppningarna som ger mest värme. Teoretiskt är det lite nära och märker du att det torkar ur skivhörnet onödigt mycket så såga bort en trekant så blir det dessutom enl anvisningarnaS straffarbete skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
I det här fallet hade jag kört på pragmatiskt.S straffarbete skrev:
Avståndet är säkert mindre än monteringsanvisning förskriver, men...det är på ställe där du har konstant uppsyn (inte dolt i bjälklag). Kör på som det är och känn efter hur varmt det blir. Blir det rejält varmt, så överväg att snedsåga av en bit eller sätt ett strålningskydd på kaminen.
Brännbart material får inte bli varmare än 100 grader så det kan vara en referens.
80 grader om det är en yta man kan komma i kontakt med och bränna sig.N Nikorasu skrev:I det här fallet hade jag kört på pragmatiskt.
Avståndet är säkert mindre än monteringsanvisning förskriver, men...det är på ställe där du har konstant uppsyn (inte dolt i bjälklag). Kör på som det är och känn efter hur varmt det blir. Blir det rejält varmt, så överväg att snedsåga av en bit eller sätt ett strålningskydd på kaminen.
Brännbart material får inte bli varmare än 100 grader så det kan vara en referens.
Ok, vi brukar inte direkt hårdelda den kaminen så jag kör nog på att montera som den är, sen om den känns varm i vinter så rundar jag av den lite
Klicka här för att svara