Tja.
För några månader sen så installerades våra nya bergvärmepump. Där dom satte 2 st anslutningar så jag kan dra rör till gästrum och garaget. (sitter el element där nu) så jag får vattenburen värme där.
Så jag pratade med en som håller på med just VVS men dock i större anläggningar. och inte i villa.
Han sa att man skulle sätta in en T-koppling med ballofix i pannrummet för att kunna lufta systemet bättre, än bara lufta radiatorerna som man ska göra. Jag har aldrig hört talas om detta tidigare. Kan det stämma?
Vi kommer att dra rören upp genom vinden och ner i gästrum, och garage. Här kommer en jäkligt bra skiss i paint
Haha hoppas ni förstår vad jag menar
För några månader sen så installerades våra nya bergvärmepump. Där dom satte 2 st anslutningar så jag kan dra rör till gästrum och garaget. (sitter el element där nu) så jag får vattenburen värme där.
Så jag pratade med en som håller på med just VVS men dock i större anläggningar. och inte i villa.
Han sa att man skulle sätta in en T-koppling med ballofix i pannrummet för att kunna lufta systemet bättre, än bara lufta radiatorerna som man ska göra. Jag har aldrig hört talas om detta tidigare. Kan det stämma?
Vi kommer att dra rören upp genom vinden och ner i gästrum, och garage. Här kommer en jäkligt bra skiss i paint
Haha hoppas ni förstår vad jag menar

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns flera sätt att lufta rören på vinden. Antingen sätter du luftningar på vinden som jag inte rekommenderar eller så sätter du på t rör på rören å drar ner rör till pannrum å sätter på kulventiler på rören. Andra sättet är att som din kompis kanske menar att sätta t rör i pannrum men då måste man ha ventil som stänger mot vp för att spola igenom rörstråk. Tredje sätter är att sätta en genomströmningsluftare som luftar av vattmet i samma veva som det går igenom den
Jo avluftningen ska sitta på den högsta punkten det vet jag, men så i teorin så är det inte så dumt att ha en extra avluftning dock i detta fall i mitten av röret som går upp på vinden? Du kan fortfarande lufta elementen old school, men även lufta rören? Kanske är en fördel, det är bara 2 extra t-kopplingar med ballofixer. (har aldrig som sagt hört talas om detta eller sett det tidigare)Staffan2000 skrev:
Ja. Precis så. Det är så man brukar göra.C Crixus P skrev:
Staffan
Klicka här för att svara