Hej,

Lång historia men har ett unikt problem som jag inte kan hitta någon information kring.
Det är så att jag har bostadsrätt där det finns vattenburen golvvärme i bland annat badrummet (renoverades av tidigare ägare för 3 år sedan).
Föreningen vill byta golvvärmen mot radiatorer för att minska risken för läckage (har hänt tidigare i samma förening).

Frågan som jag söker svar på är om det är möjligt/lämpligt att mata i en elslinga i det befintliga pePex 12x2.0 röret som ligger i badrummet?
Detta för att återställa komfortvärme i badrummet utan att riva upp golvet.

Jag kan tänka mig att det borde vara fullt möjligt men att det tappar verkningsgrad om elslingan ligger löst i detta rör med lite för stora dimensioner (värmer luften i röret), men om man skulle skjuta i elslingan och därefter spruta röret fullt med flytspackel, då borde väl verkningsgraden vara mer eller mindre som vanligt (förutom det faktum att slingan ligger ca 1cm djupare än vanligt).

Är det en standard lösning, nej?
Är verkningsgraden lägre än vanligt, troligen men inte men några större marginaler?
Är det lagligt, elslingor ligger ju direkt i flytspackel i vanliga fall, så ja?

För dem som önskar mer info, jag är rätt säker på att jag kommer bli ersatt för "minskad standard" och jag har föreslagit föreningen att undersöka ovan fråga (dem vill inte byta hela badrummet) men har svårt att tänka mig att dem kommer försöka sig på något så experimentellt, därav funderar jag på om det är något jag kan fixa på egen hand (med behörig elektriker såklart).

Har ni några bra svar på detta eller rentav förslag på hur detta skulle kunna utföras?

Sannolikt blir elslingan överhettad, om det ens är möjligt att dra en stel värmekabel genom ett antal tvära böjar. Du kan inte veta att hela slingan täcks av spacklet. Om det är en självreglerande så kommer den att gå ner på sparlåga när värmen inte kan ledas bort.
Knappast godkänt förläggningssätt .

Lägg ett t2 quicknet i fixet till ett nytt lager klinker om det finns plats.

Redigerat:
imported_Benno imported_Benno skrev:
Sannolikt blir elslingan överhettad. Du kan inte veta att hela slingan täcks av spacklet. Om det är en självreglerande så kommer den att gå ner på sparlåga när värmen inte kan ledas bort.
Knappast godkänt förläggningssätt .
Så jag tänkte att det kan ske är, dra dragfjäder genom röret och fäst gummipropp i samma storlek (eller lätt överdimensionerad) som röret på änden som även drar i elslingan. På änden med proppen/kabeln trycker man på en slang och tratt, allt eftersom man drar i dragfjädern så fylls röret på med flytspacklet från tratten.

Självklart provdrar man innan för att få längden på röret och således kunna räkna ut exakt hur mycket flytspackel som skall få plats.
Då borde det vara minimal chans för luft i röret i och med att röret fylls enbart från tratten, dvs ingen tillgång till luft?
Vattenröret är ju designat för att leda värme, så om man lyckas fylla hela med flytspackel bör väl spridningen bli snarlik som om den enbart legat i flytspackel?

Prova om du får igenom en dragfjäder. Det är tveksamt. Det brukar vara svårt nog om det är fler än tre-fyra börjar på ett elrör.

Dessutom behöver elektrikern övertygas. :)

Redigerat:
Koppla en liten elpush på slingan och kör vatten i slangen. Om det mot all förmodan skulle bli läckage är det bara någon liter som kan rinna ut.
För övrigt förstår jag inte riktigt argumentet för varför man ska skrota golvvärmen?

useless useless skrev:
Koppla en liten elpush på slingan och kör vatten i slangen. Om det mot all förmodan skulle bli läckage är det bara någon liter som kan rinna ut.
För övrigt förstår jag inte riktigt argumentet för varför man ska skrota golvvärmen?
Jag tänkte också på vatten först för att det är enklast, men antog att elektriker skulle stenvägra att att en strömförande kabel liggandes i vatten eller tror du annorlunda?

Personligen håller jag med dig, men föreningens argument är att det är mer eller mindre förbjudet i alla bostadsrätter att installera vattenburen golvvärme numera, främst ur en försäkringssynpunkt. Försäkringsbolagen har tyvärr en väldigt restriktiv syn på eventuella skador som dyker upp gällande lägenheter. Min lägenhet är den enda i föreningen (175 lägenheter) som har detta, jag har det i hela lägenheten, jag är på översta våningen och det har vid 2 tillfällen sedan lägenheten byggdes år 2000 skett vattenläckage här vilket påverkat ett stort antal lägenheter, så kvalitén på installationen är tveksam.

Jag har sagt OK till detta, främst då det finns lite andra tveksamheter som dem kommer lösa i samma veva.
Men med kravet att golvvärmen i badrummet måste ersättas då ett badrum utan golvvärme självklart är värt mindre, dvs dem sänker standarden på lägenheten. Det låter dock som att dem snarare kommer betala mig ersättning för detta då dem inte ville försöka sig på en "icke standard" lösning.

S stejak88 skrev:
Jag tänkte också på vatten först för att det är enklast, men antog att elektriker skulle stenvägra att att en strömförande kabel liggandes i vatten eller tror du annorlunda?
Tanken med mitt förslag var en elpush istället för värmekabeln.
Jag tror tyvärr att det är omöjligt att få igenom en kabel genom röret och alla dess 180-gradersböjar. Även om du skulle lyckas få in en dragtråd så kommer det att ta stopp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.