Jag har vattenburen golvvärme med trådlösa rumstermostater. Det finns en mottagare / kontrollbox (vet ej korrekt term) och kopplat till den ställdon på ventilerna för respektive slinga i golvet. När en termostat "kallar på" värme tänds en LED för den kanalen i kontrollboxen och ställdonet aktiveras.
Nu har dock först en, sen två och nu tre LED börjat blinka konstant. Vad kan det betyda?
Nu är det ju sommar så jag vet inte om det är nåt problem med värmen. Ett par-tre av ställdonen har jag fått byta genom åren då de slutat öppna, men det har inte föregåtts av något blinkande så jag tror inte det är det den försöker säga... Ställdonen är Neotherm, termostaten och mottagare vet jag inte...
Nu har dock först en, sen två och nu tre LED börjat blinka konstant. Vad kan det betyda?
Nu är det ju sommar så jag vet inte om det är nåt problem med värmen. Ett par-tre av ställdonen har jag fått byta genom åren då de slutat öppna, men det har inte föregåtts av något blinkande så jag tror inte det är det den försöker säga... Ställdonen är Neotherm, termostaten och mottagare vet jag inte...
Börja med att skifta termostater från ett rum till ett annat för att se om det kan vara termostatfel, sen kan man skifta i centralen mellan utgående grupper, två don skiftar plats, det är en enkel felsökning , fortsätter det att blinka så kan det vara fel i centralen.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
En bra början vore väl att reda ut vad det är för system och kolla i manualen vad blinkande diod betyder.
Jo, om jag hade fått en manual... Men husbyggaren (Skanska) engagerade uteslutande pajasar så värre saker har hänt än att det saknas dokumentation tyvärr...
Som sagt är det ställdon från Neotherm och även fördelaren kan vara Neotherm medan shunt, pump m.m. är Danfoss. Termostaterna och mottagarna är dock omärkta vad jag minns (inte hemma nu) och matchar inget jag lyckats bildgoogla tyvärr, antagligen för att de har några år på nacken. Men tipsen på uteslutningsmetoder är nåt jag får ge mig på.
Som sagt är det ställdon från Neotherm och även fördelaren kan vara Neotherm medan shunt, pump m.m. är Danfoss. Termostaterna och mottagarna är dock omärkta vad jag minns (inte hemma nu) och matchar inget jag lyckats bildgoogla tyvärr, antagligen för att de har några år på nacken. Men tipsen på uteslutningsmetoder är nåt jag får ge mig på.
Ja det var ju inte en så dum tanke, tack för det. Det kanske är batteriet i termostaterna som är lågt och det signaleras på mottagaren. Får kolla på det också.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Lägg upp lite bilder på prylarna så kan forumet säkert identifiera modell så att du får fram en manual.
Sent omsider kommer här några bilder på prylarna. Mycket tacksam om någon har en gissning på tillverkare eller annat sätt att googla efter manual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
