Jag har en gjutjärnskamin som ska installeras i en befintlig murstock. Hur monterar jag ihop rökrören så att de blir täta?
Jag har försökt med drevgarn i minsta storleken men det går inte att få in i rökrör skarvarna som är väldigt tajta. Vad använder jag som drevgarn? och hur får jag in det i den smala skarven mellan rökrören så det blir tätt? Ska drevgarnlim användas? Pannkitt?
Tacksam för svar

Rören tätas med pannkitt i skarvarna. Drevgarn används mot inmurningsstos och eventuellt mot kaminens anslutning.

Är allt rätt gjort så är det heller ingen katastrof om rören närmast kaminen är en smula otäta, för draget gör att det blir undertryck där så luft sugs in i otätheter. Kommer det ut rök så har du alldeles för dåligt drag. Jämför med hur otät en vedspis är med sina ringar där röken passerar under på sin väg från eldstaden till skorstenen.

• Gilla
Gunish
  • Laddar…
Tack för svar!
Ska det vara vanligt pannkitt!?
Jag har läst en hel del om att pannkitt är oflexibelt vid värmerörelser och kan torka och spricka. Men det kanske inte gör så mycket om det som du säger inte måste vara helt tätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.