Hej!
Första inlägget här på forumet och skulle behöva få lite inputs på ev byte av värme.
Fakta:
Hus byggt 1985, i Sthlms området
130 kvm fördelat på 1,5 plan
3 glas fönster.
El-radiatorer
El-Förbrukning (värme,vatten, hushållsel) idag ligger på 18000 kWh/år.
Har idag en gammal värmepanna från Nibe fighter f100p från -85, funkar än felfritt men känns som om den inte har allt för mkt tid kvar..

Fick idag en offert på en luft/vatten värmepump samt även utbyte samt installation av nya radiatorer. Detta skulle landa på 150.000 (108.000 för pump o 40.000 för radiatorer)
Vilket skulle ge en energibesparing på 10 000 kWh/år. Om jag räknat rätt så har man betalat av kalaset på ca 12 år. Vad jag har hört så är väl livslängden på en luft/vatten pump ca 15 år.
Därefter behövs en ny pump á 100.000?

Eller ska man titta på en luft/luft värmepump på nedervåningen(har en öppen planlösning) för en bråkdel av priset. Vad jag förstått så kan man få ned värmekostnaden med ca 30%?!

Vet inte riktigt vad jag vill ha svar på men kanske lite hur jag ska tänka när jag nu ska se över min nuvarande värme.

Härligt att värmepumpen har håller fortfarande, det är fantastiskt vad dessa pumpar med R22 kylmedia kan hålla länge! Beteckningen "f100p" stämmer inte riktigt vad är det för modellnummer? Har själv en Fighter 310P från -97 där kompressorerna bara hållit i 7 år i genomsnitt med "nya" kylmediet R290 propan. Kör så länge den håller tycker jag. En luftluftvärmepump som kompletterar frånluftsvärmepumpen kan vara ett bra val om man också uppskattar möjligheten att kyla på sommaren. Varför skulle ni byta radiatorer? En ytterligare energibesparing om 10.000 kWh/år med luftvattenvärmepump till förbrukning 8000 kWh/år är bara fantasier till minst hälften.

Jaa helt sjukt att den håller än, kollade nu på beteckningen och det är en Nibe Fighter 100p, blev ett f för mkt..

vi behöver juh byta radiatorer om vi väljer att byta till luft/vatten värmepump då de är elradiatorer idag.

Ok, då är jag med, alltså vattenvärmare. Är det en 100P med P på slutet kom modellen i oktober 1997 och fanns t.o.m. 2014. P betyder R290 propan så ni ska ändå vara glada om kompressorn fortfarande går.

Luft/luft har den stora fördelen att kunna leverera kyla på sommaren. Om du går på det spåret så kan det vara bättre att installera flera små.

Jaha se där, stämmer säkert att den är från -97. Jag förutsatte att den var från -85 med tanke på att det mesta i huset var original när vi köpte det för 2 år sedan.. ska ta en ordentlig genomgång om vad jag faktiskt har här hemma och se vad jag kan göra för att få ner priset på uppvärmningen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.