Hej, jag har gjort mitt bästa för att förstå hur man reglerar värmen i rören. Pumpen snurrar, men skickar egentligen bara runt kallt vatten. Heater lyser konstant på display men inte kommer det någon värme för det. Har programmerat om termostater i bägge rummen. De tycks fungera enligt bruksanvisning. Värme på max.
Det har fungerat tidigare men inbillar mig att det helt magiskt bara fungerar när det är iskallt ute. Jag kan helt ärligt säga att jag inte förstår någonting om hur själva värmedelen fungerar. Vilket nu är nästan 4 år.
Mekaniskt förstår jag ingenting, jag vet vad cirkpumpen är, jag vet att de röda vreden är öppna samt vad ballofix är för något. Det är på den nivån.
Elektrisk/tekniskt i kontrollpanelen förstår jag däremot ganska mycket.

• Värmesystem med cirkulationspump, rör, termostater och ventiler mot grå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemets kontrollpanel med digital display som visar 21.1 grader, och ikoner för rum och pump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rumsregleringen är precis som den ska vara. Felet ligger någon annanstans. Känn med händerna på rören ovanför shunten. T ex vid de svarta ballofixerna. Är någon av dessa rör varma? Och vad är den vita termostaten på shunten inställd på? Är den vriden i maxläge på något sätt?

Hej Fredrik. Inget av rören vid ballofix är varma. Men det känns som att det är cirkulation. Vit termostat står på max. Svart vred osäker exakt position. Ska den vara mest åt + eller minus? Kanske är nån form av återblandnig.
Har luftat systemet och det kommer luft. Problemet är att så fort jag höjer trycket i expansionskärl till normalt igen så känns det som det är lika mycket luft igen.
Bergvärmepump är en relativt ny nibe F1255. Den har inga separata kurvor utan bara en gemensam verkar det vara. Höjer jag denna från 6 till 11 så känner jag någon grads skillnad i röret vid ballofixen. Problemet är då att huset blir obeboligt pga värmen även om man slår av elementen på det lägsta.
Har även testat att plocka av hattarna, dvs de som regleraras av termostaterna i rummet, antar att de då är fullt öppna? Ingen skillnad på värme oavsett. Anledningen är att hattarna inte verkar röra på sig om jag justerar termostater i rummen. Men det klickar till i cq8 så jag tror inte den är problemet.

Bästa svaret

Den svarta ratten är nog en max. temp begränsare. Medan du testar kan du ha den hyfsat mycket öppet. Men skulle det vara den som spökar så skulle likväl framledningsrör till shunt vara varm. Som jag ser det, med tanke på att du säger att det kommer luft även efter att du avluftat, är att antingen har du ordentligt med luft i golvslingorna. (pumpen borde då vara rätt varm) Är så sitter felet inte vid shunt och golvvärmen utan någon annanstans. Är radiatorerna i huset varma? Och om du stänger av pumpen på shunten i 10 min, kommer det fram värme till ballofixerna då?

Hej igen, till slut började det fungera om jag lämnade hattarna av, de verkar vara trasiga. Höjde kurvan på bergvärmepump ett snäpp samt framledningstemp från 20-25. Hade luftar ganska rejält innan så det var säkert ett av problemen.
Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.