Hej! Hoppas att få lite råd från er kloka. Har vattenburen golvvärme i badrummet på husets översta våning, fjärrvärme anläggningen sitter i källaren. helt plötsligt har det slutat fungera, ingen slang är varm som går in. Alla är lika i temp. Cirk. Pumpen låter som normalt. Är det avluftning som gäller? Alla radiatorer fungerar som normalt. Har kikat i manualen men blir inte klok på hur man ska göra. Bifogar bild. Tack på förhand!

• Cirkulationspump och rörledningar för vattenburen golvvärme, ingen värme i slangarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en cirkulationspump med tekniska specifikationer för en vattenburen golvvärmeanläggning.
    Skapa konto
Prova att stänga igen termostaterna på dom första elementen och se om du får flöde till golvvärmen då, annars är det nånting vid golvvärmen. Dom där cirkulationspumparna är inte superbra men snurrar den såborde det funka. Kolla ventilen på golvvärmen genom att ta bort termostaten och kolla så piggen inte sitter nertryckt med

Ja nu verkar de komma varmvatten in när jag stängde radiatorerna. Tog bort termostaten, stiftet går inte att röra med handkraft, ska det vara helt ute? Kan det vara för lågt tryck från värmeväxlaren, 1 bar står det i nu, iofs när jag stängde av radiatorerna.

• Radiatorventil utan termostat med synligt stift, ansluten till rör.
    Skapa konto
Knacka på piggen lite med en hammare och se om det släpper, piggen ska fjädra några millimeter när den fungerar och det känner du om du tar en polygrip eller nått och trycker på piggen

Jättesnällt! Nu verkar piggen fjädra, tar ju ett tag innan man märker om golvvärmen funkar men annars ska jag ev öka trycket något på växlaren. Tusen tack för hjälpen!

Absolut bra att det löste sig, och trycket i värmesystemet är bara ett statiskt tryck så det har inget med flödet i systemet att göra. 1 Bar är bra

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.