Hej,

Går i tankarna om att ta bort denna radiator som yns på bilden/bilderna.
Det är kopplat golvvärme från kopplingen till radiatorn dom ni också ser.
Jag förstår inte varför de behöll radiatorn när detta gjordes, men så är det nu.

Är det någon som har koll på vad jag behöver göra för att kunna plocka bort denna radiator och ändå behålla golvvärmen?

Det är ett 2-rörs system. Och hur döljer man snyggast dessa kopplingar/rör som existerar.

Tacksam för svar, har ni några frågor är det bara att skriva.
Tack

• Vit radiator med kopplingar för golvvärme synliga vid väggen och golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av vit radiator och anslutande rör och kopplingar på en kaklad vägg och klinkergolv synliga under radiatorn.
    Skapa konto
  • Radiator med synliga kopplingar och rör för 2-rörs golvvärmesystem mot en kakelvägg.
    Skapa konto
  • Radiator med anslutna rörkopplingar inklusive golvvärmekoppling synlig vid golv och kakelvägg.
    Skapa konto
  • Mått på rörkoppling till radiator och golvvärme, linjal som visar storleken.
    Skapa konto
  • Hand håller en skjutmått bredvid en vitmålad rörkoppling till en radiator på ett kaklat golv.
    Skapa konto
  • Rördetaljer vid en vägg där vitmålade rör ansluter till en radiator med kopplingsventiler och isolering.
    Skapa konto
Det där var bland det fulaste jag sett :rolleyes:

• Haha
  • Gilla
s97danl och 3 till
  • Laddar…
Du borde kunna ta bort T-kopplingarna och sätta golvvärmeslingorna direkt på rören ur golvet istället.

Violina Violina skrev:
Ja, ibland tappar man hoppet om mänskligheten.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Plugga och bygg över med något.
Är det badrum? Stäng ner elementet helt först och kolla så att det går att få upp värmen fullt först.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Kan ni se vilka delar jag behöver för att plugga. Ni har dimensionen på rören på två av bilderna.

Om ni skulle kunna länka vilka artiklar.

Violina Violina skrev:
Hehe, åhfan!

Huddingebo Huddingebo skrev:
Plugga och bygg över med något.
Är det badrum? Stäng ner elementet helt först och kolla så att det går att få upp värmen fullt först.
Menar du att jag ska stänga av radiatorn och kika så golvvärmen fortfarande fungerar ?

Magnus E K
De kan ju ha gjort golvvärmen för att golvet ska bli skönare att gå på men behållit radiatorn för att ha tillräcklig effekt för att värma hela rummet. Så passa på nu när det är rejält kallt ute och testa om det blir varmt ordentligt (med dörren helt stängd) med radiatorn avstängd.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Det blir det, det har jag testat den innan.

S Slirkan skrev:
Menar du att jag ska stänga av radiatorn och kika så golvvärmen fortfarande fungerar ?
Nej så menade jag inte.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Nej så menade jag inte.
Jag undrar verkligen hur du menar.

Magnus E K Magnus E K skrev:
De kan ju ha gjort golvvärmen för att golvet ska bli skönare att gå på men behållit radiatorn för att ha tillräcklig effekt för att värma hela rummet. Så passa på nu när det är rejält kallt ute och testa om det blir varmt ordentligt (med dörren helt stängd) med radiatorn avstängd.
Det fungerar jätte bra. Elementet har varit helt avstängt i ca 6 timmar nu och det är fortsatt behagligt klimat med bara gv.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vänta ett par dygn och helst ska det vara -15 °C eller så ute för att veta att golvvärmen räcker.

J Josth skrev:
Vänta ett par dygn och helst ska det vara -15 °C eller så ute för att veta att golvvärmen räcker.
Det är inga problem med värmen där inne.

Jag behöver veta vilka detaljer jag behöver köpa, samt hur jag ska göra det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.