5 258 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
CTC Ecozenith i250 givare lågtryck
Tjena forumet.
Har ovanstående system sedan 2014. Ny utedel 2019 pga garanti. Haft problem med luft i systemet men nu avluftat och då fick jag direkt problem med en sensor - givare lågtryck. Pump och hela systemet är helt avluftat och filter rengjort men sensorn ger sig inte och larmar direkt. Tips mottages tacksamt.
Har ovanstående system sedan 2014. Ny utedel 2019 pga garanti. Haft problem med luft i systemet men nu avluftat och då fick jag direkt problem med en sensor - givare lågtryck. Pump och hela systemet är helt avluftat och filter rengjort men sensorn ger sig inte och larmar direkt. Tips mottages tacksamt.
Vad har du för tryck i systemet då? Blir det någon skillnad av att öka upp trycket?K Kvastekulla skrev:Tjena forumet.
Automatluftare stängd?
Tack för svar. Har nu konstaterat en grundorsak och det kanske man borde förstått i och med all "luft" i systemet som tillslut gav ett kraftigt övertryck och automattömning av mängder av vatten nere i källaren med lite vattenskada som följd. Visade sig att kondensor läck köldmedia in i systemet. Utedelen som sagt bara 1 år gamal men detta till trots håller inte CTC´s prylar alltid så länge. Efter samtal med CTC´s servicechef har jag ingen garanti på utedelen då den jag har från 2019 faller tillbaka på ursprungsinstallationen 2014 då jag fick utedelen 2019 på garanti. Har uppenbarligen ingen tur med själva utedelen eller så är CTC´s produkter av tveksam kvalitet. Så det blev istället att nyttja hemförsäkringen för att ekonomiskt lösa det hela. Sedan kan man väl fundera över det där med garanti eller inte på en ny produkt du fått på garanti då även den förra även den var föremål för garanti. Men detta styrs via konsumentköplagen så inga "mörka moln" där över CTC utan där finns en lag som styr det hela......
hur gick det för dig?
Har precis fått samma larm som du.
Har precis fått samma larm som du.
K Kvastekulla skrev:Tack för svar. Har nu konstaterat en grundorsak och det kanske man borde förstått i och med all "luft" i systemet som tillslut gav ett kraftigt övertryck och automattömning av mängder av vatten nere i källaren med lite vattenskada som följd. Visade sig att kondensor läck köldmedia in i systemet. Utedelen som sagt bara 1 år gamal men detta till trots håller inte CTC´s prylar alltid så länge. Efter samtal med CTC´s servicechef har jag ingen garanti på utedelen då den jag har från 2019 faller tillbaka på ursprungsinstallationen 2014 då jag fick utedelen 2019 på garanti. Har uppenbarligen ingen tur med själva utedelen eller så är CTC´s produkter av tveksam kvalitet. Så det blev istället att nyttja hemförsäkringen för att ekonomiskt lösa det hela. Sedan kan man väl fundera över det där med garanti eller inte på en ny produkt du fått på garanti då även den förra även den var föremål för garanti. Men detta styrs via konsumentköplagen så inga "mörka moln" där över CTC utan där finns en lag som styr det hela......
I mitt fall var det som sagt sprucken kondensor som var grundproblemet. Slutade med byte av hela utedelen då det inte gick att åtgärda. Specifika larmet jag och du hänvisar till kan dock bero på flera orsaker. Luft i kölbärarsystemet, filter igensatta, brist på köldmedia, det är ju även nu kallt ute så det kan vara isbildning i köldbärarsystemet (inte helt korrekt blandningsförhållande.....
Som sagt kan vara en hel del men det man kan kolla enkelt själv är väl filter (inne - enkelt), avluftning - skall göras både på innedel och utedelen (enkelt). De andra sakerna är lite knöligare......
Som sagt kan vara en hel del men det man kan kolla enkelt själv är väl filter (inne - enkelt), avluftning - skall göras både på innedel och utedelen (enkelt). De andra sakerna är lite knöligare......
Servicekillen gissade på fel på givaren. Vad tror du om det?
QUOTE="Kvastekulla, post: 4079093, member: 393232"]I mitt fall var det som sagt sprucken kondensor som var grundproblemet. Slutade med byte av hela utedelen då det inte gick att åtgärda. Specifika larmet jag och du hänvisar till kan dock bero på flera orsaker. Luft i kölbärarsystemet, filter igensatta, brist på köldmedia, det är ju även nu kallt ute så det kan vara isbildning i köldbärarsystemet (inte helt korrekt blandningsförhållande.....
Som sagt kan vara en hel del men det man kan kolla enkelt själv är väl filter (inne - enkelt), avluftning - skall göras både på innedel och utedelen (enkelt). De andra sakerna är lite knöligare......[/QUOTE]
QUOTE="Kvastekulla, post: 4079093, member: 393232"]I mitt fall var det som sagt sprucken kondensor som var grundproblemet. Slutade med byte av hela utedelen då det inte gick att åtgärda. Specifika larmet jag och du hänvisar till kan dock bero på flera orsaker. Luft i kölbärarsystemet, filter igensatta, brist på köldmedia, det är ju även nu kallt ute så det kan vara isbildning i köldbärarsystemet (inte helt korrekt blandningsförhållande.....
Som sagt kan vara en hel del men det man kan kolla enkelt själv är väl filter (inne - enkelt), avluftning - skall göras både på innedel och utedelen (enkelt). De andra sakerna är lite knöligare......[/QUOTE]
Antar denna då redan kollat filter och avluftning? Har denna kollat köldmedie status?
Dum fråga men var sitter filtret? Borde ju servicekillen kollat.
QUOTE="Kvastekulla, post: 4079120, member: 393232"]Antar denna då redan kollat filter och avluftning? Har denna kollat köldmedie status?[/QUOTE]
QUOTE="Kvastekulla, post: 4079120, member: 393232"]Antar denna då redan kollat filter och avluftning? Har denna kollat köldmedie status?[/QUOTE]
Klicka här för att svara