Hej!
Jag har 2st expansionskärl. Både visade 0 bar.
Nu har jag äntligen hittat kranen till det ena och har öppnat den så att den visar 1,2bar (röda pilen).
Kranen fanns ovanför varmvattenbehållaren bredvid NIBE bergvärmepump.
Det andra expensionskärlet visar fortfarande 0 bar. Varför har jag 2st?
Kan det vara så att ett expansionskärl är till golvvärmen och den andra är till köldvätskan?
Jag har 2st expansionskärl. Både visade 0 bar.
Nu har jag äntligen hittat kranen till det ena och har öppnat den så att den visar 1,2bar (röda pilen).
Kranen fanns ovanför varmvattenbehållaren bredvid NIBE bergvärmepump.
Det andra expensionskärlet visar fortfarande 0 bar. Varför har jag 2st?
Kan det vara så att ett expansionskärl är till golvvärmen och den andra är till köldvätskan?
Båda expansionskärlen är likadana. Samma modell.V Vector skrev:
Låter som om det inte är enkelt att fylla på köldbärare. Jag får ringa in någon tekniker.
Det kärl som sitter monterat på röret för brain ( från borrhålet ) och har svart isolering på sig, så är det ingen katastrof om det står noll där, det fungerar ändå. Så kasta sig ut och ta hem en tekniker i all hast är lite överkurs och kostar en massa pengar. Inte helt fel med något tryck, men det varierar med tempen på brianen upp och ner. Det ska inte skvala eller porla i rören bara, då behövs mera brainvätska, är det ett rött kärl så sitter det en bilventil under en plastpropp och om du petar till den piggen så ska det pysa lite luft och inget vatten ska komma ut. Du kan börja med att fylla lite luft i kärlet till någon hekto bara.
Inget oljud, värmen funkar bra i huset. Tyckte bara att det var konstigt med 0 bar.J jonaserik skrev:
Har bifogat lite bilder;
Bild 1)
Röd markering är den ventil jag öppnade snabbt för att ta reda på vad det var för något. Det kom ut lite köldvätska. Tror jag tömde cirka 1-2dl innan jag kom på vad det var för något och stängde ventilen.
Orange markering är en pump som sitter på brinen. Tidigare husägare har kallat detta för "kylpump" som jag kan sätta igång manuellt om jag vill pumpa runt brine under sommaren för att få kyla. Är detta konstigt eller vanligt?
Bild 2) Visar manometern på 0bar
Bild3) Visar den piggen på botten av kärlet. Det pyser bara luft och inget vatten.
Hur fyller jag på luft till "något hekto" ?
Klicka här för att svara



