Hej!

Jag har 2st expansionskärl. Både visade 0 bar.
Nu har jag äntligen hittat kranen till det ena och har öppnat den så att den visar 1,2bar (röda pilen).
Kranen fanns ovanför varmvattenbehållaren bredvid NIBE bergvärmepump.

Det andra expensionskärlet visar fortfarande 0 bar. Varför har jag 2st?
Kan det vara så att ett expansionskärl är till golvvärmen och den andra är till köldvätskan?

Alldeles rätt.. ena för värmen å andra för borrhål. Om expansionskärlet är samma som det som sitter på värmen ( Rött) så behövs det en pump för att fylla den

V Vector skrev:
Alldeles rätt.. ena för värmen å andra för borrhål. Om expansionskärlet är samma som det som sitter på värmen ( Rött) så behövs det en pump för att fylla den
Båda expansionskärlen är likadana. Samma modell.
Låter som om det inte är enkelt att fylla på köldbärare. Jag får ringa in någon tekniker.

Det kärl som sitter monterat på röret för brain ( från borrhålet ) och har svart isolering på sig, så är det ingen katastrof om det står noll där, det fungerar ändå. Så kasta sig ut och ta hem en tekniker i all hast är lite överkurs och kostar en massa pengar. Inte helt fel med något tryck, men det varierar med tempen på brianen upp och ner. Det ska inte skvala eller porla i rören bara, då behövs mera brainvätska, är det ett rött kärl så sitter det en bilventil under en plastpropp och om du petar till den piggen så ska det pysa lite luft och inget vatten ska komma ut. Du kan börja med att fylla lite luft i kärlet till någon hekto bara.

J jonaserik skrev:
Det ska inte skvala eller porla i rören bara, då behövs mera brainvätska, är det ett rött kärl så sitter det en bilventil under en plastpropp och om du petar till den piggen så ska det pysa lite luft och inget vatten ska komma ut. Du kan börja med att fylla lite luft i kärlet till någon hekto bara.
Inget oljud, värmen funkar bra i huset. Tyckte bara att det var konstigt med 0 bar.

Har bifogat lite bilder;
Bild 1)
Röd markering är den ventil jag öppnade snabbt för att ta reda på vad det var för något. Det kom ut lite köldvätska. Tror jag tömde cirka 1-2dl innan jag kom på vad det var för något och stängde ventilen.

Orange markering är en pump som sitter på brinen. Tidigare husägare har kallat detta för "kylpump" som jag kan sätta igång manuellt om jag vill pumpa runt brine under sommaren för att få kyla. Är detta konstigt eller vanligt?

Bild 2) Visar manometern på 0bar

Bild3) Visar den piggen på botten av kärlet. Det pyser bara luft och inget vatten.
Hur fyller jag på luft till "något hekto" ?

• Värmeinstallation med rör och en pump markerad i orange, och en ventil markerad i rött som någon öppnat för att kontrollera köldvätska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer på värmesystem med 0 bar tryck, Flexcon-logotyp synlig, kopplad till rördelar.
    Skapa konto
  • Bild på en röd expansionskärl med en markerad ventil och en omarkerad pump, som beskrivs i foruminlägget.
    Skapa konto
Om tar en kompressor eller fotpump och pumpar ( den ventilen som är inringad ) precis som att lufta bildäcken. tills manometern står på ca 0,3 - 0,4 bar så räcker det. med råge

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.