I min sommarstuga finns fem riktigt gamla (70-tal?) oljefyllda radiatorer längs en elslinga. De haralltid producerat värme på ett utmärkt sätt men har en egenskap som de haft i alla de 15 år jag haft stugan, och nu undrar om jag kan göra något åt.

Med jämna mellanrum surrar termostaten följt av ett knäpp. Det surrande ljudet kan pågå mellan bråkdelen av en sekund och ibland upp till tio sekunder innan knäppet kommer och det blir tyst. Mellan surren kan det dröja en halv minut eller upp till flera minuter. Dessutom har jag märkt att surren/knäppen helt försvinner sommartid då luften i huset värms upp utan radiatorernas hjälp om termostaten samtidigt är nedvriden till en temperatur under aktuell rumstemperatur. Om jag vrider upp till 25-30 grader återkommer ljuden. Och ljuden finns där även om raditorerna är avstängda (vinter som sommar). Hur kan jag få dessa ljud att försvinna?

Så här ser de ut
En öppen strömbrytarpanel med en synlig timermekanism monterad inuti väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
De där elementen är från hedenhös tid, eller strax innan. Så stör ljudet dig, byt till nya radiatorer med elektronisk termostat.

• Gilla
1
  • Laddar…
Scouten skrev:
De där elementen är från hedenhös tid, eller strax innan. Så stör ljudet dig, byt till nya radiatorer med elektronisk termostat.
Visst skulle jag kunna göra så. Men jag gillar att undvika nykonsumtion om det går. Det är både bra för miljön och plånboken. Därför kvarstår frågan vad det är som orsakar surret som ibland uppstår och vad jag skulle kunna försöka göra innan jag eventuellt byter ut dem.

P
Det är den mekaniska termostaten som låter,att vrida ner den på min på sommaren gör att den är tyst som du märkt,går inte på vintern förstås;)

Handyman 1 skrev:
Det är den mekaniska termostaten som låter,att vrida ner den på min på sommaren gör att den är tyst som du märkt,går inte på vintern förstås;)
Tack. Och de går inte att smörja (eller något annat) så att de blir tysta(re)? Tänker att allt som låter brukar vara friktion i någon form.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.