Hej forumet, long time lurker och nyss registrerat mig
Flyttade in i lägenhet med vattenburen golvvärme förra året
Guld efter att ha bott på bottenvåningen med garagenedfart under några år
Men nu efter två somrar så har jag börjat titta på alternativ hur man kan bygga en säker avstängning
Har pratat med styrelsen, och även gått med i den, och har fått klartecken för att undersöka saken
Senaste iterationen involverar en egen vattenpump och en plattvärmeväxlare, typ https://www.swep.se/teknologi/hur-det-fungerar/
Blir ju en rätt bökig lokal sak, så om nån har några tips på hur man kan få ner storleken så tar jag gärma emot de
Letar också efter en passande pump, den behöver ju inte vara stor, men helst tyst
Bifogar också lite illustrationer hur jag hade tänkt det:
Nuvarande konfiguration:
Planerad konfiguration
Teckenförklaring:
Blå: Inkommande kallvatten
Röd: Inkommande varmvatten
Grön: Utgående varmvatten
Lila: Ingående golvvärme
Gul: Utgående golvvärme
Beige: Termostat (vanlig för element)
Flyttade in i lägenhet med vattenburen golvvärme förra året
Guld efter att ha bott på bottenvåningen med garagenedfart under några år
Men nu efter två somrar så har jag börjat titta på alternativ hur man kan bygga en säker avstängning
Har pratat med styrelsen, och även gått med i den, och har fått klartecken för att undersöka saken
Senaste iterationen involverar en egen vattenpump och en plattvärmeväxlare, typ https://www.swep.se/teknologi/hur-det-fungerar/
Blir ju en rätt bökig lokal sak, så om nån har några tips på hur man kan få ner storleken så tar jag gärma emot de
Letar också efter en passande pump, den behöver ju inte vara stor, men helst tyst
Bifogar också lite illustrationer hur jag hade tänkt det:
Nuvarande konfiguration:
Planerad konfiguration
Teckenförklaring:
Blå: Inkommande kallvatten
Röd: Inkommande varmvatten
Grön: Utgående varmvatten
Lila: Ingående golvvärme
Gul: Utgående golvvärme
Beige: Termostat (vanlig för element)
Vad är du ute efter egentligen? Inget drygt utan bara fundersam..
Hur tänkte du få varmvattnet att cirkulera genom värmeväxlaren? Ska då lämna en kran öppen?
Om ni har varmvattencirkulation, VVC, så får inte den användas för uppvärmning eftersom du sänker temperaturen på vattnet så mycket att det kan bli bakterietillväxt..
Om ni har varmvattencirkulation, VVC, så får inte den användas för uppvärmning eftersom du sänker temperaturen på vattnet så mycket att det kan bli bakterietillväxt..
Har ni alltså golvvärmen kopplad på vvcn???
Klicka här för att svara