6 380 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
AC lösning till övervåning
Hej
Vi går i tankarna att införskaffa någon fast lösning som kan kyla ned övervåningen. Primärt har vi tre rum som blir så varma på sommaren. Har vart i kontakt med Polarpumpen som rekommenderar en lösning från DAIKIN och dess modell M3-R.
Har någon av er erfarenhet av just Daikin M3-R? Dvs den med 1 utedel och 3 innedelar. Är märket Daikin överlag ett bra märke?
Jag trodde det skulle räcka med att installera en produkt med bara 1 innedel för att kyla ned hela övervåningen ca 70m2. Men då vi har dörrar stängda till respektive rum på natten så blev rekommendationen tre innedelar.
Har ni några tips på övriga produkter som skulle kunna kyla ned en varm övervåning så vore jag tacksam för återkoppling.
MVH Henrik
Vi går i tankarna att införskaffa någon fast lösning som kan kyla ned övervåningen. Primärt har vi tre rum som blir så varma på sommaren. Har vart i kontakt med Polarpumpen som rekommenderar en lösning från DAIKIN och dess modell M3-R.
Har någon av er erfarenhet av just Daikin M3-R? Dvs den med 1 utedel och 3 innedelar. Är märket Daikin överlag ett bra märke?
Jag trodde det skulle räcka med att installera en produkt med bara 1 innedel för att kyla ned hela övervåningen ca 70m2. Men då vi har dörrar stängda till respektive rum på natten så blev rekommendationen tre innedelar.
Har ni några tips på övriga produkter som skulle kunna kyla ned en varm övervåning så vore jag tacksam för återkoppling.
MVH Henrik
Om ni har bergvärme finns också alternativet frikyla, då slipper man en utedel. Daikin är en väldigt stor tillverkare av kylaggregat och värmepumpar. Mitsubishi Electric har något liknande om man vill jämföra. Har ni stängda sovrumsdörrar på natten blir det separata innerdelar i varje rum som behövs.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
Jag kyler övervåningen (ca 75kvm) med en singel ac (midea, billigast möjliga variant).
Det fungerar skapligt men kräver lite pyssel. Det blir ju svinkallt i rummet med ac, och lagom i de andra. Emellanåt kompletterar vi med vanlig fläkt för att sprida kylan över hela våningen. Se till att täcka trappöppningen med ett draperi, för kalluften ”rinner” ner för trappan annars. Märks stor skillnad.
Vill man köra på budgetlösning duger det med en ac, men vill man kunna stänga om sig och inte greja så mycket är det säkert bättre med flera innedelar.
Det fungerar skapligt men kräver lite pyssel. Det blir ju svinkallt i rummet med ac, och lagom i de andra. Emellanåt kompletterar vi med vanlig fläkt för att sprida kylan över hela våningen. Se till att täcka trappöppningen med ett draperi, för kalluften ”rinner” ner för trappan annars. Märks stor skillnad.
Vill man köra på budgetlösning duger det med en ac, men vill man kunna stänga om sig och inte greja så mycket är det säkert bättre med flera innedelar.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för alla snabba svar.
Har ingen bergvärme utan en Nibe 750 frånluftsvärmepump som står på nedervåningen. På övervåningen har vi även vattenburna radiatorer för värme på vinter och de duger rätt bra. Visst någon vinter så har det vart ett enstaka tillfälle då det ändå vart kallt, så själva värmedelen från Daikin M3-R har vi inte så stort behov utav. Jag är ute efter en helhets lösning med så lite pill som möjligt. Har inte hittat någon annan än Daikin som levererar tre innedelar.
Har ingen bergvärme utan en Nibe 750 frånluftsvärmepump som står på nedervåningen. På övervåningen har vi även vattenburna radiatorer för värme på vinter och de duger rätt bra. Visst någon vinter så har det vart ett enstaka tillfälle då det ändå vart kallt, så själva värmedelen från Daikin M3-R har vi inte så stort behov utav. Jag är ute efter en helhets lösning med så lite pill som möjligt. Har inte hittat någon annan än Daikin som levererar tre innedelar.
Det är lite speciellt med flera innedelar till en utedel. Inte så vanligt i bostäder utan mer i kommersiella lokaler. Vissa modeller är inte ens nordenanpassade för att kunna ge bra värme på vintern i kallt klimat. Mitsubishi Electric har t.ex.: https://www.polarpumpen.se/luft-luf...-electric/mitsubishi-electric-mxz-3-duo-solid
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Vi kör en ute del och 5 inne delar på kontoret.
Det är mycket krångel med dom.
Alla måste stå lika.
Vill man ha kyla så måste alla stå på cold.
Står en i auto eller värme så stoppar alla upp.
Krånglat alltid vår eller höst.
Någon fryser så dom slår av cold då stoppar allt eller det är varmt för en så stoppar allt.
Då det är em utedel klarar den endast ett kommando.
2 inne delar som ger olika så är det tilt.
Det är mycket krångel med dom.
Alla måste stå lika.
Vill man ha kyla så måste alla stå på cold.
Står en i auto eller värme så stoppar alla upp.
Krånglat alltid vår eller höst.
Någon fryser så dom slår av cold då stoppar allt eller det är varmt för en så stoppar allt.
Då det är em utedel klarar den endast ett kommando.
2 inne delar som ger olika så är det tilt.
Vår övervåning är ca 85 kvm och vi kyler med en IVT med en utedel och en innedel. Nackdelen är ju att dörrarna behöver vara öppna en del men å andra sidan skulle jag nog inte vilja ha kylan direkt i sovrummet heller.
Jag kan iaf rekommendera en bra ac, vår övervåning var helt olidlig tidigare och nu är det svalt och skönt!
Jag kan iaf rekommendera en bra ac, vår övervåning var helt olidlig tidigare och nu är det svalt och skönt!
Vi hade tänkt från början att bara ha en innedel för att kunna kyla ned hela övervåningen. Eftersom rummen är relativt små ca 11m2 så trodde jag det borde räcka men då polarpumpen rekommenderar en lösning med 3 innedelar så blir jag lite kluven. Speciellt när jag får höra om man skulle börja med 1 innedel så kan man inte bygga på med fler i framtiden utan måste då byta ut hela.
Är det någon som har erfarenhet av just Daikin M3-R så vore jag tacksam om ni kunde höra av er med era erfarenheter.
Är det någon som har erfarenhet av just Daikin M3-R så vore jag tacksam om ni kunde höra av er med era erfarenheter.
Jag skulle tro att det räcker med en innedel. Dörrarna står öppet på dagen och då kyls rummen ner. På natten är dörrarna stängda men när inte solen ligger på så värms det inte upp så mycket. Det är vad jag tror, kan ha fel.
Om inte nedervåningen är en källare så skulle jag sätta en innedel där också, eller en separat luftvärmepump. Man blir bortskämd med kylan på sommaren.
Om inte nedervåningen är en källare så skulle jag sätta en innedel där också, eller en separat luftvärmepump. Man blir bortskämd med kylan på sommaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden