Hej,

Jag har en blandventil av märket LK550 som jag skall byta. Tittar på den nya ventil och funderar lite över funktionen.
Det finns tre anslutningar, VV som går till VVB, sen har den en från kallvattnet märkt KV, och till slut en märkt BV vilket bord betyda blandvatten.
När jag tittar på kranen och skruvar in den tätar ett säte mot KV sidan så att det inte skall komma in så mycket kallvatten.
Skruvar jag ut den så öppnar sätet så att mer kallvatten kommer in och blandas med VVB vattnen.
Så långt är jag med.
Vad jag inte fattar är varför det står Temp + när man skruva åt vänster och Temp - när man skruvar åt höger.
Menar dom då att Temp - (vrida åt höger) är mindre kallvatten som då ger varmare blandvatten?
Som jag ser det borde det vara vrida åt det hållet som det står Temp + (vänster) borde ge varmare vatten.

Den svarta ratten som är markerad med + och minus är för att ställa tempen ut till tappstället och enligt regler för att inte barn ska skålla sig , ( barn skruvar nästan alltid på fullt på V-vattnet ) så är det en maxtemp på 55 C som gäller, kanske lite mer så inte frugan blir lömsk när stekpannan ska rengöras

Rattens funktion vet jag att den reglerar temperaturen på vattnet. Men i ventilen sitter det en termisk insats som reagerar på vattentemperaturen. När varmvattnet kommer expanderar den termisk insatsen och påverkar sätet mot kallvatten.
Men vad jag inte fattar är att om jag vrider ratten åt vänster (skruvar ut den) mot + så öppnar jag för mer kallvatten vilket då sänker vattentemperaturen på utgående vatten som jag ser det.
Jag tycker det borde vara tvärtom. + varmare och - kallare.
Vad är det jag missar? Kan någon förklara?

• Termostatisk insats och ratt demonterade från en blandarventil, placerade på ett linjerat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag sitter med samma ventil, och tycker det stämmer. Mot minus så öppnas den vita piggen i KV anslutningen något.

A Andkan skrev:
Rattens funktion vet jag att den reglerar temperaturen på vattnet. Men i ventilen sitter det en termisk insats som reagerar på vattentemperaturen. När varmvattnet kommer expanderar den termisk insatsen och påverkar sätet mot kallvatten.
Men vad jag inte fattar är att om jag vrider ratten åt vänster (skruvar ut den) mot + så öppnar jag för mer kallvatten vilket då sänker vattentemperaturen på utgående vatten som jag ser det.
Jag tycker det borde vara tvärtom. + varmare och - kallare.
Vad är det jag missar? Kan någon förklara?
Skruva man in det så blir inte känselkroppen exponerad till VV så den förlängs inte mot KV. VV flöde förbi.
Skruva man ut så blir hela känselkroppen exponerad till VV som gör att den trycka mot KV är min gissning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.