Hej, köpte hus för 2 år sedan och det har ett komplext värmesystem ;-)
Jag har en luft-vatten värmepump, en kombinationspanna pellets/ved och elpatron i en av två 750l? accumulatortankar.

nu stiger elpriset och blir kallt, hur skall jag räkna ut när det blir billigare att värma med pellets än med luftvärmepumpen?
Vad för siffror behöver jag ha reda på mer än priset / kWh el och priset för en pellets säck?

gissar att jag behöver en kurva över luftvärmepumpens verkningsgrad över olika temperaturer och pelletspannans verkningsgrad men behöver jag mer och hur räknar jag?

Eftersom pelletspannan värmer tanken till 80-90 grader och luftvärmepumpen bara kör upp till 40 grader (vid -8 grader utomhustemperatur) blir effekten att startar jag pelletsen stänger jag i praktiken av luftvärmepumpen.

/Anders Zellén

Krokben
Jag kan inte svara på exakt vad priset blir per kWh men i nuläget är det garanterat billigare att köra pellets när det är 10 till 15 minus ute än en luft/vatten. Jag kan säga att jag är enormt avundsjuk på alla som kan elda med någon form av biobränsle.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag räknade precis ut att jag betalar c:a 70 öre / kW med pellets. Baserat på 42kr säck a 16 kg, 4,8 kW per kilo och 80% verkningsgrad. (gammal panna).

Hur man räknar på värmepumpen vet jag inte men kanske elpriset delat med 2,5 nånstans?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.