Hej!
Köpte hus och flyttade in i maj.
Så våran första vinter i huset.
Har kallt i källaren och elementen går inte upp i värme medans övervåningen är varmt och gott.
Så systemet behöver nog ses över och justeras.
Min fråga är att det finns ju ett vred på rören till och från in till pumpen (se bild,höger uppe)
Vad händer om jag stänger den?
Stör jag flödet på till och retur flöde?
Tänkte om jag stänger den så tvingas ju vattnet gå en annan väg och min förhoppning är att elementen i källaren får mer varmvatten.
Fattar inte riktigt varför det finns en bygling mellan tur och retur?
Köpte hus och flyttade in i maj.
Så våran första vinter i huset.
Har kallt i källaren och elementen går inte upp i värme medans övervåningen är varmt och gott.
Så systemet behöver nog ses över och justeras.
Min fråga är att det finns ju ett vred på rören till och från in till pumpen (se bild,höger uppe)
Vad händer om jag stänger den?
Stör jag flödet på till och retur flöde?
Tänkte om jag stänger den så tvingas ju vattnet gå en annan väg och min förhoppning är att elementen i källaren får mer varmvatten.
Fattar inte riktigt varför det finns en bygling mellan tur och retur?
Och dom rören går direkt till VP, ett delflöde vänder där och går tillbaka till VP, ser det ut som att det gjort efteråt. Då kommer VP att få en högre temp på returen och värmer på med kanske 5 C, den kan. Då ka VP höja med kanske 5 C och kan ge ut en högre temp. En VP ska ha låg temp som möjligt att arbeta med. Den gör även att flödet ut till allt i huset avtar, delar av cirk-pumpen tryck snurrar bara runt en axel, cirkpumpen dra upp max och stänger den ventilem helt , du måste få fart på flödet. Du får avvakta tills i morgon efter åtgärd för att se vad som hänt.
J jonaserik skrev:Och dom rören går direkt till VP, ett delflöde vänder där och går tillbaka till VP, ser det ut som att det gjort efteråt. Då kommer VP att få en högre temp på returen och värmer på med kanske 5 C, den kan. Då ka VP höja med kanske 5 C och kan ge ut en högre temp. En VP ska ha låg temp som möjligt att arbeta med. Den gör även att flödet ut till allt i huset avtar, delar av cirk-pumpen tryck snurrar bara runt en axel, cirkpumpen dra upp max och stänger den ventilem helt , du måste få fart på flödet. Du får avvakta tills i morgon efter åtgärd för att se vad som hänt.
Förstår inte riktigt.
Men värmen i element i källaren har ökat i temperatur, vilket var vad jag sökte.
Har 20-21 grader uppe men 14-15 grader i källaren.
Ja elementen i källaren är varma nu.J jonaserik skrev:
De var iskalla innan så flödet måste ju ha ändrats iom att jag stängde den ventilen.
Ja nu får det vara.J jonaserik skrev:
Ska kika över termostater och strypventiler i sommar och försöka ställa in systemet bättre.
Tanken är att strypa flödet något på övervåningen för att tvinga vattnet att gå en annan väg,vilket förhoppningsvis ger mer värme till elementen i källaren.
Stänger du ner på en del termostater så ökar flödet på annat håll, det finns en hake. Om din VP har en funktion som gör att cirkpumpen går ned i varv ( ska vara så bra enligt tillverkarna ) så blir det mindre fart på flödet. Titta på pumpen som brukar sitta bakom fronten på VP nere vid golvet utan isolering ( om det är bergvärme ) den ska stå kanske 2 i fart eller med streck som visar fart. Den får inte stå på någon som kallas tryckstyrt. En del VO ställs farten i % i menyn, då ställs den till minst 75 % konstant drift.
Jaha ok då måste jag gå och kika.J jonaserik skrev:Stänger du ner på en del termostater så ökar flödet på annat håll, det finns en hake. Om din VP har en funktion som gör att cirkpumpen går ned i varv ( ska vara så bra enligt tillverkarna ) så blir det mindre fart på flödet. Titta på pumpen som brukar sitta bakom fronten på VP nere vid golvet utan isolering ( om det är bergvärme ) den ska stå kanske 2 i fart eller med streck som visar fart. Den får inte stå på någon som kallas tryckstyrt. En del VO ställs farten i % i menyn, då ställs den till minst 75 % konstant drift.
Har inte den blekaste hur den är justerad.
Denna pumpen installerades -98.
Ringde och bokade en service av den faktiskt så nästa vecka kommer en tekniker och ser över den.