B
Jag anar att allt fler kommer elda med ved och att s.k. Alloljekaminer (spilloljekamin) kommer bli mycket vanligare nu när Sverige stänger kärnkraften, chockhöjer elpriserna med flera 100% och straffar befolkningen med skatter på drivmedel som ruinerad oss.

Vad har ni andra för bra och billiga lösningar för att skydda sig mot skenande avgifter och skatter.

Många har även en hög miljöhänsyn. Att elda spillolja brukar inte medföra särskilt trevlig rök, så jag hoppas att det inte blir vanligt.
Ska man elda ved rekommenderar jag starkt en modern (inte äldre än 30år) vedpanna med omvänd förbränning. De ger mycket renare rök än pannor som i grunden är byggda för koks.

Har ingen erfarenhet av varken olja eller spillolja men kikade lite och det verkar finnas bra alloljebrännare som ger helt rökfri eldning, om det stämmer vet jag inte?
Men det finns ju företag som säljer brännare och det verkar ju vara olagligt att elda med spillolja så det är ju märkligt?

B
nino nino skrev:
Men det finns ju företag som säljer brännare och det verkar ju vara olagligt att elda med spillolja så det är ju märkligt?
De kan elda lagliga oljor också, även om gissningsvis en stor del av köparna inte gör det.

Med tanke på att ved kostar mindre än ca 50öre per kWh värme färdigklyvd/hemlevererad, och man ganska enkelt kan få till en begagnad panna och acktankar från blocket till låg kostnad, så kan jag ju tycka att det mest handlar extrem snålhet och en allmän inställning att man inte riktigt bryr sig om miljön, bland dem som eldar spillolja.

Att röken är genomskinlig säger inte supermycket om röken (eller för den delen askan) är farlig. Låg fukthalt och hög rökgtemp brukar ge genomskinlig rök.

Ännu mindre kostar ved om man kapar och klyver själv. Håller man dessutom ett öga på blocket/Facebook, så brukar man ofta kunna hämta ett och annat träd i olika villaträdgårdar gratis. Jag har nog snittat mellan 25% - 100% gratis ved på det sättet, de senaste 10åren. (Gratis, ja men det kostar ju min tid).

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.