2 908 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Tömma systemet
Sida 1 av 2
Hej alla snälla hjälpsamma människor!
Har ett gammalt hus med vattenburen värme. Har avtalat om bergvärmeinstallation men nu säger företaget att de inte får någon pump förrän i mars! Behöver den ju nu. Men nu en fråga; kan vi tömma systemet på vatten för att förhindra att det fryser? Vi har en luftvärmepump men huset är i två plan så tror knappast att värme når rum längst bort från luftvärmepumpen. Vill tömma men har fått höra att det inte är bra för då rostar rören . Kan nog vara sant men om det bara är över en vinter kanske det inte är någon risk.? Vad tror ni? Jag blir väldigt tacksam om ni vill ge synpunkter.
Daggan Maggan
Har ett gammalt hus med vattenburen värme. Har avtalat om bergvärmeinstallation men nu säger företaget att de inte får någon pump förrän i mars! Behöver den ju nu. Men nu en fråga; kan vi tömma systemet på vatten för att förhindra att det fryser? Vi har en luftvärmepump men huset är i två plan så tror knappast att värme når rum längst bort från luftvärmepumpen. Vill tömma men har fått höra att det inte är bra för då rostar rören . Kan nog vara sant men om det bara är över en vinter kanske det inte är någon risk.? Vad tror ni? Jag blir väldigt tacksam om ni vill ge synpunkter.
Daggan Maggan
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Finns det något fungerande sätt att hålla värme i systemet? Bor ni i huset?
Tack för svar!
Jag bor där till och från, men är mest hos min vän sen det blev så kallt. Vi har kopplat bort den gamla vedpannan som fanns för vi trodde att bergvärmen skulle bli installerad innan det blev kaltl. Så blev det tyvärr inte. Så nu vi kan inte hålla värme i systemet.
Jag bor där till och från, men är mest hos min vän sen det blev så kallt. Vi har kopplat bort den gamla vedpannan som fanns för vi trodde att bergvärmen skulle bli installerad innan det blev kaltl. Så blev det tyvärr inte. Så nu vi kan inte hålla värme i systemet.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Hur komplicerat är det att koppla på vedpannan igen, och är det realistiskt att elda med ved fram till mars? Finns ingen elpatron som kan hålla värmen i det vattenburna värmesystemet?D Daggan Maggan skrev:
Det kan gå att tömma värmesystemet helt, om det är byggt för det och det finns en avtappningskran på den lägsta punkten. Finns ingen sådan kran blir det svårare.
Tack!SågspånPappspikEternit skrev:
Hur komplicerat är det att koppla på vedpannan igen, och är det realistiskt att elda med ved fram till mars? Finns ingen elpatron som kan hålla värmen i det vattenburna värmesystemet?
Det kan gå att tömma värmesystemet helt, om det är byggt för det och det finns en avtappningskran på den lägsta punkten. Finns ingen sådan kran blir det svårare.
Har funnits elpatron men jag allt är bortkopplat och borttaget. Jag värmer med luftvärmepumpen och fristående el-element nu. Det bör gå att tömma systemet frågan är ju om det skadar rören. Har hört att rören rostar om de töms. Vill tömma systemet för att slippa ha el-elementen på, det blir ju dyrt.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det är inte att rören är tomma som ger rost. Utan att du fyller på dem igen färskt vatten. Syret i vattnet får rören att rosta. När allt syret blivit rost slutar det rosta.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Om du nöjer dig med underhållsvärme 10 grader, behöver det inte bli jättedyrt.
Tack för svar!
Så det beror alltså på att man fyller på nytt vatten, inte att rören står tomma. Vet du hur mycket det skadar rören? Rostar det igenom så rören blir förstörda? Svår fråga antar jag.. Det är bara denna vinter det gäller , nästa vinter måste bergvärmen var klar.
Så det beror alltså på att man fyller på nytt vatten, inte att rören står tomma. Vet du hur mycket det skadar rören? Rostar det igenom så rören blir förstörda? Svår fråga antar jag.. Det är bara denna vinter det gäller , nästa vinter måste bergvärmen var klar.
Blev dyrt förra året och nu är ju elen enormt mycket dyrare . Huset är gammalt och ca 150 kvm. . Luftvärmepumpen går att ställa som lägst på 12-14 gr såvitt jag begriper. Men vill ju ha lite värme på för att det inte ska bli fukt o andra skador.H hempularen skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Det är inte främst rost invändigt i värmesystemet som är bekymret, utan att lyckas tömma systemet helt så att det inte blir vatten kvar någonstans som fryser, och det blir frostsprängning och skador på systemet.D Daggan Maggan skrev:Tack!
Har funnits elpatron men jag allt är bortkopplat och borttaget. Jag värmer med luftvärmepumpen och fristående el-element nu. Det bör gå att tömma systemet frågan är ju om det skadar rören. Har hört att rören rostar om de töms. Vill tömma systemet för att slippa ha el-elementen på, det blir ju dyrt.
Du vet ju bäst hur systemet är konstruerat, och om det finns en avtappningskran vid systemets lägsta punkt, som gör det möjligt att tömma värmesystemet på vatten. Det är inte säkert att det gör det.
Om du kopplar tillbaka elpatronen och har den på vattentemperatur 15-20 grader blir det inte så hemskt hög elkostnad, men systemet kommer inte frysa.
Att tömma systemet innebär ingen risk för skadlig rost.
Så det är bara att göra det om du vill.
Den skadliga rosten i ett värmesystem uppstår när vattnet i det inte är helt syrefritt. I ett TÄTT värmesystem så kokas/gasas syret bort ur vattnet rätt fort och sedan tillkommer inget annat än när man fyller på, vilket i ett TÄTT system inte är speciellt ofta.
Den skadliga rosten i ett värmesystem uppstår när vattnet i det inte är helt syrefritt. I ett TÄTT värmesystem så kokas/gasas syret bort ur vattnet rätt fort och sedan tillkommer inget annat än när man fyller på, vilket i ett TÄTT system inte är speciellt ofta.
SågspånPappspikEternit skrev:
Det är inte främst rost invändigt i värmesystemet som är bekymret, utan att lyckas tömma systemet helt så att det inte blir vatten kvar någonstans som fryser, och det blir frostsprängning och skador på systemet.
Du vet ju bäst hur systemet är konstruerat, och om det finns en avtappningskran vid systemets lägsta punkt, som gör det möjligt att tömma värmesystemet på vatten. Det är inte säkert att det gör det.
Om du kopplar tillbaka elpatronen och har den på vattentemperatur 15-20 grader blir det inte så hemskt hög elkostnad, men systemet kommer inte frysa.[/
Tack snälla för svar! Väldigt bra tips. Är såå tacksam för jag själv vet inte mycket. Ska kolla om elpatronen finns kvar någonstans så vi kan koppla in den![]()
Tack såå mycket för svar! Är så tacksam då jag själv inte kan något. Bra råd. Ska se om elpatronen finns kvar någonstans, då kommer vi försöka koppla in den igen.SågspånPappspikEternit skrev:
Det är inte främst rost invändigt i värmesystemet som är bekymret, utan att lyckas tömma systemet helt så att det inte blir vatten kvar någonstans som fryser, och det blir frostsprängning och skador på systemet.
Om du kopplar tillbaka elpatronen och har den på vattentemperatur 15-20 grader blir det inte så hemskt hög elkostnad, men systemet kommer inte frysa.
Tack för svar och goda råd! Värdefullt för mig som inget kan.L lat skrev:Att tömma systemet innebär ingen risk för skadlig rost.
Daggan Maggan