1 361 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Element med otillräcklig cirkulation
Hej! Ny på forumet. Hoppas på att få lite hjälp av kunniga människor runt om i landet.
Jag bytte luftningsventilen på ett av våra gamla tvårörs-vattenelement härom dagen, och efter det försämrades cirkulationen i det. Innan jag bytte luftningsventilen stängde jag av inloppsventilen/termostaten och skruvade ner utloppsventilen/strypventilen i botten så jag skulle slippa blöta ner hela lägenheten. När jag var klar skruvade jag upp strypventilen igen så den var helt öppen, och öppnade upp termostaten till max. Sen luftade jag elementet.
Problemet är nu att det kommer in värmevatten i inloppet, och hela övre delen av elementet är varmt, men undre delen av elementet är fortfarande kallt, och likaså utloppsröret. Jag har testat att skruva strypventilen fram- och tillbaka några gånger men utan effekt.
Elementet sitter i mitten av elementslingan (2 element innan och 2 element efter) i vår lägenhet. Alla andra element är varma i både toppen och botten.
Jag har ändrat trycket i värmepannan några gånger till ca 1.5 bar, men den sjunker av sig själv efter några timmar. Så jag tänker att det kanske är luft någonstans i slingan för hela huset. Huset är ett gammalt 20-talshus som har byggts om till 6 lägenheter plus en liten uthyrningslägenhet och ett gym i källaren.
Någon som har någon idé var felet kan ligga någonstans?
PS: fastän jag skruvar strypventilen i botten kommer det ändå upp vatten ur röret/ventilen. Inte lika mycket som när det är helt öppen, men ändå. Ska det vara så?
Tack!
Jag bytte luftningsventilen på ett av våra gamla tvårörs-vattenelement härom dagen, och efter det försämrades cirkulationen i det. Innan jag bytte luftningsventilen stängde jag av inloppsventilen/termostaten och skruvade ner utloppsventilen/strypventilen i botten så jag skulle slippa blöta ner hela lägenheten. När jag var klar skruvade jag upp strypventilen igen så den var helt öppen, och öppnade upp termostaten till max. Sen luftade jag elementet.
Problemet är nu att det kommer in värmevatten i inloppet, och hela övre delen av elementet är varmt, men undre delen av elementet är fortfarande kallt, och likaså utloppsröret. Jag har testat att skruva strypventilen fram- och tillbaka några gånger men utan effekt.
Elementet sitter i mitten av elementslingan (2 element innan och 2 element efter) i vår lägenhet. Alla andra element är varma i både toppen och botten.
Jag har ändrat trycket i värmepannan några gånger till ca 1.5 bar, men den sjunker av sig själv efter några timmar. Så jag tänker att det kanske är luft någonstans i slingan för hela huset. Huset är ett gammalt 20-talshus som har byggts om till 6 lägenheter plus en liten uthyrningslägenhet och ett gym i källaren.
Någon som har någon idé var felet kan ligga någonstans?
PS: fastän jag skruvar strypventilen i botten kommer det ändå upp vatten ur röret/ventilen. Inte lika mycket som när det är helt öppen, men ändå. Ska det vara så?
Tack!
Tack! Det ska jag testa. Om jag skulle behöva rensa så lär jag väl behöva stänga av pumpen också va..? Det får i så fall vänta till sommaren.Demmpa skrev:
Nu verkar cirkulationen funka ok igen. Vet inte med 100% säkerhet vad det var som gjorde att den kickade igång igen, men jag kan ju nämna det jag gjorde här så kanske någon har nytta av det i framtiden:
Knackade lite lätt runt strypventilen med en gummihammare enligt rekommendationen. Gjorde det vid ett flertal tillfällen under två dagar. Skruvade också ner och upp ventilskruven några gånger. Igår ändrade jag skalringens position från 1 till 2, och idag ändrade jag till position N (jag misstänker att det var det som gjorde biffen faktiskt). Antar att N betyder mest flöde / helt öppet? Såg att mina andra element var inställda på det.
Knackade lite lätt runt strypventilen med en gummihammare enligt rekommendationen. Gjorde det vid ett flertal tillfällen under två dagar. Skruvade också ner och upp ventilskruven några gånger. Igår ändrade jag skalringens position från 1 till 2, och idag ändrade jag till position N (jag misstänker att det var det som gjorde biffen faktiskt). Antar att N betyder mest flöde / helt öppet? Såg att mina andra element var inställda på det.
Skalringen som är märkt 1…N är förinställningen.
Den ska justeras så att det blir ”bra”/”rätt” tryckfall över radiatorn.
I följande inlägg finns länkar till dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Den ska justeras så att det blir ”bra”/”rätt” tryckfall över radiatorn.
I följande inlägg finns länkar till dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Klicka här för att svara