Vi bygger nytt hus och har precis fått det tätt. Idag frågade VVS:aren om vi inte ska sätta in en tillfällig byggpanna för att torka ut plattan till en kostnad om 3500 kr för installation och sedan en hyrkostnad om 55 kr per dag till juni. Dvs totalt ca 10 000 kr. VVS:aren menar att vår byggare - som är utomlands och oanträffbar - vill ha detta. Min fråga är om detta normalt är något vi ska stå för?

Vi har skrivit kontrakt med generalentreprenören på en tidplan utan detta som förutsättning, så jag kan tycka att det är upp till honom att bekosta om han behöver utrustning för att uppfylla det. Det är inte en stor fråga, men det har sprungit en del pengar det sista som varit tveksamma och någonstans får man stämma i bäcken.

Beräknade för övrigt detta med fuktberäkningsprogrammet TorkaS, och eftersom vi valde betong med mindre vatten VCT 0,4 i badrummen (som är de enda rummen vi ska täcka över) så ser detta inte ens ut att behövas.

Har dom problem med uttorkningen är det deras problem, så nej du ska inte bekosta detta. Din tidplan gäller.

• Gilla
Daniel Barnaniel och 3 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Har dom problem med uttorkningen är det deras problem, så nej du ska inte bekosta detta. Din tidplan gäller.
Tack för svar, bra att veta vad som gäller. Sen är det väl en balansgång mellan att driva sin linje och relationen, så vi får se hur jag gör. Ibland får man släppa, ibland inte.

En ytterligare aspekt är att jag uttryckt oro över elpriset (det går trots allt åt 15-25 000 kWh under bygget) och det kan delvis vara därför han frågat om byggpanna, alltså ett sätt att minska elförbrukningen eftersom inte byggpannan går konstant som en fläkt utan har termostat. Irriterande att han är utomlands så jag inte kan fråga!

Du vill ju att plattan ska torka ut innan de bygger vidare och alternativet är att låta plattan torka ut långsammare. Jag hade sagt ja tll den där torken och löst det ekonomiska med entreprenören i efterhand.

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Finns krav i BBR vad som gäller med fukt samt krav i golvbranschens rekommendationer. Dessa gäller alltid i konsumententreprenader. Utöver detta bör vad som gäller kring uttorkningen redan ha planerats när man gjorde fuktsäkerhetsprojekteringen som också ska utföras av entreprenören.

Detta är inga konstigheter alls och berör alla projekt med gjutna plattor (över 90% av alla byggen) så jag kan inte alls förstå varför man ska gå med på någonting när det gäller extra kostnader kring detta.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Du vill ju att plattan ska torka ut innan de bygger vidare och alternativet är att låta plattan torka ut långsammare. Jag hade sagt ja tll den där torken och löst det ekonomiska med entreprenören i efterhand.
Ja absolut, det vore en dum fråga att vara dumsnål kring, men har räknat på det med programmet TorkaS som betongleverantörerna använder och då ser uttorkningen inte ut som ett problem. Här är i princip utan uttorkning:
Skärmbild av programmet TorkaS visande en kalender och byggprojektdata för Göteborg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmbild av programmet TorkaS med grafer som visar fuktfördelning i betong över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H huggan skrev:
Finns krav i BBR vad som gäller med fukt samt krav i golvbranschens rekommendationer. Dessa gäller alltid i konsumententreprenader. Utöver detta bör vad som gäller kring uttorkningen redan ha planerats när man gjorde fuktsäkerhetsprojekteringen som också ska utföras av entreprenören.

Detta är inga konstigheter alls och berör alla projekt med gjutna plattor (över 90% av alla byggen) så jag kan inte alls förstå varför man ska gå med på någonting när det gäller extra kostnader kring detta.
Den här entreprenören gjorde ingen fuktsäkerhetsprojektering kan jag säga, han är old school :) Jag satte ihop den åt honom till tekniskt samråd, men då hade jag inte koll på detta.

Ditt andra stycke - menar du att 90 % av alla byggen använder byggpanna och att entreprenören normalt bekostar det?

Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Den här entreprenören gjorde ingen fuktsäkerhetsprojektering kan jag säga, han är old school :) Jag satte ihop den åt honom till tekniskt samråd, men då hade jag inte koll på detta.

Ditt andra stycke - menar du att 90 % av alla byggen använder byggpanna och att entreprenören normalt bekostar det?
Nej jag menar att 90% av byggena har betongplatta och uttorkning är alltid något man måste beakta och räkna med när man bygger huset. Idag är tidplaner så korta så det är vanligt att man startar golvvärmen så snart man bara kan så uttorkningen är klar tills man ska lägga golv.

Annat förr när man gjöt platta 3-6 månader innan man byggde huset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.