Halloj

Intresserad av en instickstermometer som kan ge mig värden med hjälp av zigbee eller z-wave.
Är det någon som vet med sig om detta finns till marknaden ?
eller om ni eller någon ni känner moddat en traditionellt dykrör?

jag har 3 acc-tankar som jag vill signalera när de nått en spec. temperatur, på det sättet kan jag effektivisera min eldning och inte behöva gå ner till källaren.


Jag vet, lathet, bekvämlighet eller nördvarning, kalla det vad ni vill, sanningen är att det är en kombination av alla tre.
 
Fn87 Fn87 skrev:
Du får förmodligen använda något som denna och bygga eget, [länk]
Tack
Vilken smart liten sak, den ska jag kolla på och se om man kan modifiera på ett eller annat sätt.
Bästa hade ju givetvis varit att hitta en som redan är färdig, men skulle tro at det är "omöjligt"
 
R
Om du har wifi vid acc-tankarna så skulle jag göra ett 1-wire nätverk kopplat till en ESP8266 eller ESP32 ( vad du har hemma liggandes) som skickar värdena till Home Assistant. Så gjorde jag och det var den billigaste lösningen för mig.
 
  • Gilla
bergquist
  • Laddar…
R rasse123 skrev:
Om du har wifi vid acc-tankarna så skulle jag göra ett 1-wire nätverk kopplat till en ESP8266 eller ESP32 ( vad du har hemma liggandes) som skickar värdena till Home Assistant. Så gjorde jag och det var den billigaste lösningen för mig.
Intressant, mycket intressant.
Har tyvärr inte HA ännu, kör athom homey så kanske inte går.

Men hur skulle det se ut?
Säg att du använder ESP8266.
Har du en bild :)?

Har för övrigt full täckning på wifi i källaren så det är inte några problem
 
R
Vad för bild menar du?
Här kan du läsa om det: https://esphome.io/components/sensor/dallas.html
Esphome finns som "modul" till HA så det är mycket enkelt att få det att fungerar, kodningen av esp8266 eller esp32 är till största delen Copy Paste med mindre korrigeringar för egna behovet.
 
  • Gilla
bergquist
  • Laddar…
Sittställning
B bergquist skrev:
Halloj

Intresserad av en instickstermometer som kan ge mig värden med hjälp av zigbee eller z-wave.
Är det någon som vet med sig om detta finns till marknaden ?
eller om ni eller någon ni känner moddat en traditionellt dykrör?

jag har 3 acc-tankar som jag vill signalera när de nått en spec. temperatur, på det sättet kan jag effektivisera min eldning och inte behöva gå ner till källaren.


Jag vet, lathet, bekvämlighet eller nördvarning, kalla det vad ni vill, sanningen är att det är en kombination av alla tre.

Jag har sånna klimat puckar från nedis. La en i en glasburk och kasta i badtunnan för att styra värmare via wifi uttag.

Fungerar 10 av 10!
 
  • Gilla
bergquist
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Jag har sånna klimat puckar från nedis. La en i en glasburk och kasta i badtunnan för att styra värmare via wifi uttag.

Fungerar 10 av 10!
Haha ett alternativ men vill inte öppna upp mina acc tankar och vill gärna mäta i toppen.

Kör själv några aqara sensorer i kyl och frys så förstår ditt användningsområde.
 
Kanske inte rätt men kolla shelly uni
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar allihopa!
Ska kolla på alla och se vilken som är lättast att programmera och få information från.

Shelly verkar klara 3 temperaturer så då behöver jag bara två sådana eller ev. 1 om jag skiter läsa av nedre delen.

Nu ska jag bara hitta lämpliga dykrör också :)
 
B bergquist skrev:
Tack för svar allihopa!
Ska kolla på alla och se vilken som är lättast att programmera och få information från.

Shelly verkar klara 3 temperaturer så då behöver jag bara två sådana eller ev. 1 om jag skiter läsa av nedre delen.

Nu ska jag bara hitta lämpliga dykrör också :)
Jag har tejpat mina ds18s20 på sidan mot tanken och sen isolering på de. Mäter utmärkt, så för den saken skull behöver du inte dykrör
 
Redigerat:
Ok, me
A Alexn72 skrev:
Jag har tejpat mina ds18s20 på sidan mot tanken och sen isolering på de. Mäter utmärkt, så för den saken skull behöver du inte dykrör
Ok, förstår inte riktigt hur jag ska kunna mäta 80 grader som är i tanken om jag sätter den mot panelen.
Panelen är ju mer eller mindre rumstemperatur.
Ok att jag sätta den mot ena röret men fortfarande inte den temperatur en.
 
B bergquist skrev:
Ok, me


Ok, förstår inte riktigt hur jag ska kunna mäta 80 grader som är i tanken om jag sätter den mot panelen.
Panelen är ju mer eller mindre rumstemperatur.
Ok att jag sätta den mot ena röret men fortfarande inte den temperatur en.
Tanken = plåtren tank.
Så självklart inte på skyddsplåten...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.