1 668 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Instickstermometer för "smarthem"
Halloj
Intresserad av en instickstermometer som kan ge mig värden med hjälp av zigbee eller z-wave.
Är det någon som vet med sig om detta finns till marknaden ?
eller om ni eller någon ni känner moddat en traditionellt dykrör?
jag har 3 acc-tankar som jag vill signalera när de nått en spec. temperatur, på det sättet kan jag effektivisera min eldning och inte behöva gå ner till källaren.
Jag vet, lathet, bekvämlighet eller nördvarning, kalla det vad ni vill, sanningen är att det är en kombination av alla tre.
Intresserad av en instickstermometer som kan ge mig värden med hjälp av zigbee eller z-wave.
Är det någon som vet med sig om detta finns till marknaden ?
eller om ni eller någon ni känner moddat en traditionellt dykrör?
jag har 3 acc-tankar som jag vill signalera när de nått en spec. temperatur, på det sättet kan jag effektivisera min eldning och inte behöva gå ner till källaren.
Jag vet, lathet, bekvämlighet eller nördvarning, kalla det vad ni vill, sanningen är att det är en kombination av alla tre.
Du får förmodligen använda något som denna och bygga eget, https://www.fibaro.com/en/products/smart-implant/
Om du har wifi vid acc-tankarna så skulle jag göra ett 1-wire nätverk kopplat till en ESP8266 eller ESP32 ( vad du har hemma liggandes) som skickar värdena till Home Assistant. Så gjorde jag och det var den billigaste lösningen för mig.
Intressant, mycket intressant.R rasse123 skrev:
Har tyvärr inte HA ännu, kör athom homey så kanske inte går.
Men hur skulle det se ut?
Säg att du använder ESP8266.
Har du en bild
Har för övrigt full täckning på wifi i källaren så det är inte några problem
Vad för bild menar du?
Här kan du läsa om det: https://esphome.io/components/sensor/dallas.html
Esphome finns som "modul" till HA så det är mycket enkelt att få det att fungerar, kodningen av esp8266 eller esp32 är till största delen Copy Paste med mindre korrigeringar för egna behovet.
Här kan du läsa om det: https://esphome.io/components/sensor/dallas.html
Esphome finns som "modul" till HA så det är mycket enkelt att få det att fungerar, kodningen av esp8266 eller esp32 är till största delen Copy Paste med mindre korrigeringar för egna behovet.
B bergquist skrev:Halloj
Intresserad av en instickstermometer som kan ge mig värden med hjälp av zigbee eller z-wave.
Är det någon som vet med sig om detta finns till marknaden ?
eller om ni eller någon ni känner moddat en traditionellt dykrör?
jag har 3 acc-tankar som jag vill signalera när de nått en spec. temperatur, på det sättet kan jag effektivisera min eldning och inte behöva gå ner till källaren.
Jag vet, lathet, bekvämlighet eller nördvarning, kalla det vad ni vill, sanningen är att det är en kombination av alla tre.
Jag har sånna klimat puckar från nedis. La en i en glasburk och kasta i badtunnan för att styra värmare via wifi uttag.
Fungerar 10 av 10!
Haha ett alternativ men vill inte öppna upp mina acc tankar och vill gärna mäta i toppen.Forlowt skrev:
Kör själv några aqara sensorer i kyl och frys så förstår ditt användningsområde.
Tack för svar allihopa!
Ska kolla på alla och se vilken som är lättast att programmera och få information från.
Shelly verkar klara 3 temperaturer så då behöver jag bara två sådana eller ev. 1 om jag skiter läsa av nedre delen.
Nu ska jag bara hitta lämpliga dykrör också
Ska kolla på alla och se vilken som är lättast att programmera och få information från.
Shelly verkar klara 3 temperaturer så då behöver jag bara två sådana eller ev. 1 om jag skiter läsa av nedre delen.
Nu ska jag bara hitta lämpliga dykrör också
Jag har tejpat mina ds18s20 på sidan mot tanken och sen isolering på de. Mäter utmärkt, så för den saken skull behöver du inte dykrörB bergquist skrev:
Redigerat:
Ok, me
Panelen är ju mer eller mindre rumstemperatur.
Ok att jag sätta den mot ena röret men fortfarande inte den temperatur en.
Ok, förstår inte riktigt hur jag ska kunna mäta 80 grader som är i tanken om jag sätter den mot panelen.A Alexn72 skrev:
Panelen är ju mer eller mindre rumstemperatur.
Ok att jag sätta den mot ena röret men fortfarande inte den temperatur en.
Tanken = plåtren tank.B bergquist skrev:
Så självklart inte på skyddsplåten...
Klicka här för att svara