Hej!

Som jag skrivit om i en annan mer övergripande tråd (Långsiktig plan för husets värmesystem, hur prioritera? (+introduktion)) så har jag sett en del förbättringspotential i vårt värmesystem. Det finns ett par "kalla fläckar" i huset, och en av dessa förtjänar nog en egen tråd. Vi har vattenburen värme.

Det gäller vårt kök, som är placerat framför två fönster där radiatorerna togs bort i samband med vårens renovering. Att ta bort radiatorerna var ett misstag, har jag insett under vintern, men det förstod jag inte då. I anslutning till köket byggdes även en liten gästtoalett där vi skippade golvvärme (även detta ett misstag) och toaletten har därför ingen värmekälla alls. Både köket och gästtoaletten löper längs samma yttervägg, och det finns nu inte en enda värmekälla längs ytterväggen, vilket gör att det är kallt i denna del av huset.

Nu försöker jag hitta ett sätt att rädda situationen och återansluta vattenburen värme till köket och toaletten. Jag ska visa hur jag tänkt, så får ni gärna tycka till om ni tror att detta är tekniskt möjligt.

I samband med att radiatorerna vid köksfönstren demonterades så hjälpte en rörmokare oss med att installera ett nytt element som sitter på en innervägg. Jag får tyvärr inte kontakt med honom längre och har därför inte fått klara besked på vart radiatorkretsen går. För ett par dagar sedan hyrde jag därför en värmekamera, och nu tror jag att jag förstår hur det ligger till. Jag bifogar en film där jag använder värmekameran.

Min tanke är att demontera köket och lyfta upp ett fåtal golvbrädor (klickgolv). Sedan hoppas jag (med hjälp av rörmokare förstås) koppla på radiatorer. Under köksfönstren tänker jag mig sockelradiatorer (https://www.vvsochbad.se/eveco-spac...MIiOKohb_t9QIVRpBoCR0ChQE6EAQYASABEgLOPPD_BwE). Sedan är min tanke att man kan leda slingan in genom gipsväggen in i gästtoaletten, där man skulle kunna placera ett vattenburet element på väggen. Se bild nedan, där de röda rektanglarna får symbolisera sockelradiatorer och den lila cirkeln får symbolisera elementet inne på gästtoaletten. Man får ha lite fantasi för att förstå sketchen jag gjorde på mobilen.

Jag hittade även en bild som togs under renoveringen, där man ser "kanalen" i undergolvet som jag tänker mig att radiatorkretsen löper genom.

Finns det någon kunnig som kan hjälpa mig fundera ut om min plan skulle fungera?

Kök med klickgolv, röda markeringar för tänkt värmesystem och befintlig radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett kök med digitala markeringar som visar planerad placering för sockelradiatorer och ett väggelement.
Skapa konto
Renoveringsarbete med synlig rörmokeri i vägg och öppet golv med golvkanal.
Skapa konto

Vad finns våningen under? Hur går rören från det befintliga elementet på vägg

• Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Under köksbänkarna finns ett sovrum. Det jag tror är att den ursprungliga matningen är under golvet precis framför diskhon. Det som gjordes i våras var att de två radiatorerna som satt framför fönstren togs bort. Sedan drogs kretsen om till radiatorn ni ser i förgrunden till höger. Den radiatorn är alltså ny och fanns inte tidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.