Jag håller på att installera en kombinerad ved och pelletskamin på nedervåningen i mitt hus med direktverkande el. Det kommer att eldas kontinuerligt i kaminen (med ved när jag är hemma och med pellets under natten och när jag är på jobbet). Rökgaserna från kaminen kommer att ledas genom ett syrafast insatsrör av rostfritt stål som går igenom den gamla rökkanalen i den murade skorstenen. Luften mellan insatsröret och det murade teglet kommer bli varmt så jag funderar på om det skulle gå att linda en kopparspiral runt insatsröret innehållande vatten som leds till en varmvattenberedare i källaren med tillhörande pump som cirkulerar. På så vis skulle jag få varmvatten när jag eldar och dessutom skulle skorstenen hållas uppvärmd under de timmar kaminen är avstängd för ursotning/uraskning. En redan uppvärmd skorsten kommer dessutom underlätta draget när kaminen åter tänds. Vad tror ni om denna lösning?

Hur varmt blir det är runt rökröret tror du och hur långt är det?

Det måste vara ett öppet system ifall det blir så varm att vattnet kokar. Det blir svårt att få till en bra värmeöverföring mellan skorsten och slinga men det kanske saknar praktisk betydelse om inte varmvattenförbrukningen är så hög.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur varmt blir det är runt rökröret tror du och hur långt är det?
Mätte temperaturen på rökröret med en IR-termometern på den gjutjärnskamin som står på övervåningen efter en stunds intensiv vedeldning och då visade den ca 260 grader. Tänkte måla insatsröret svart så att den blir extra varm. Så säg ca 260 grader längst ner på röret vid vedeldning, hela röret blir ca 7m långt. Dock så kommer röret bli betydligt svalare vid pelletsdrift pga betydligt svalare rökgastemperaturer.

Hmmm, frågan är om du har en stor acc.tank som kan ta emot så varmt vatten, det kommer kanske koka? Slå en signal till någon erfaren lokal röris, det låter långsökt men kan gå...

• Gilla
Einh
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det måste vara ett öppet system ifall det blir så varm att vattnet kokar. Det blir svårt att få till en bra värmeöverföring mellan skorsten och slinga men det kanske saknar praktisk betydelse om inte varmvattenförbrukningen är så hög.
Jo tänkte koppla så att man kan shunta ut varmvattnet från beredaren till varmvattenlednigarna i huset. Eller vad menade du med ett öppet system?

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
E Einh skrev:
Jo tänkte koppla så att man kan shunta ut varmvattnet från beredaren till varmvattenlednigarna i huset. Eller vad menade du med ett öppet system?
Vattnet kan förångas i skorstensslingan om cirkulationen skulle upphöra eller som styrningen fallerar. Då blir det ett ökat tryck som man måste ta om hand om på något bra sätt. Ett öppet expansionskärl med skvallerrör kan vara en metod.

Min gissning är att det blir dålig överföring av värme från rör till slinga hur tight Du än lindar spiralen och bara det rätt svårt dvs att linda kopparröret.Om man ska ta till vara värmen kanske bättre att helt omge hela eller delar av rökröret med en vatten reservoar som i sin tur är kopplad till vv ber elller ack tank men svårt tro det blir ekonomi i det med tanke på mtrl kostnad och tar ju stor plats.Detta är dock bara mina gissningar..

En annan aspekt är att det kan ge problem att kyla rökgaserna iaf för mycket,kan orsaka tjära,kondens,dåligt drag osv.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.